уторак, 18.04.2017, 07:50 -> 08:26
Извор: РТС
Lekcije za preduzetnike – kako otplatiti kredite
U Evropskoj uniji, ali i u našem bankarskom sistemu, novac nikada nije bio jeftiniji, a kamate niže. To znači da je ponuda novca veća od tražnje, odnosno, da je malo sposobnih klijenata koji bi mogli da uzimaju kredite. Poseban problem su klijenti i početnici koji osnivaju nova preduzeća, što je veliki rizik za banke. U slovenačkoj Novoj ljubljanskoj banci zato veliku pažnju pridaju negovanju novih klijenata i obučavanju, kako bi mogli što uspešnije da počnu biznis, a firme opstanu na tržištu.
Za bankare je najvažnije da im klijenti vraćaju kredite uz kamatu. Ali, ako nema dovoljno klijenata, valja ih obučiti – kao u školi. U Centru za inovacije Nove ljubljanske banke obuku za vođenje novih firmi prošlo je 10.000 preduzetnika. Ako ih nema dovoljno u Sloveniji, ima ih u regionu.
U Sloveniji čak 50 do 70 odsto novopečenih biznismena ne preživi prvu godinu pa su samim tim oni i najrizičniji za banke. Zato su u Novoj ljubljanskoj banci osnovali "komjuniti koncept" gde će se svi preduzetnici regiona udružiti kako bi produžili taj rok trajanja firmi.
"To nam je strateški veoma bitno i vidimo to kao potencijal, a sad imamo ovaj centar inovativnog preduzetništva u Ljubljani. Vidimo potencijal za rast, pogotovo u stambenim kreditima, preduzetnici prave svoj posao i mi ih pratimo. Vidimo i potencijal u turizmu a posebno u Beogradu vidimo potencijal za agrobiznis", ističe direktorka u NLB banci za region Jana Benčina Henigman.
Potencijal, dakle, postoji, ali i tražnja za kreditima stanovništva može se analizirati od zemlje do zemlje. Građani Slovenije su u regionu najviše zaduženi – sa oko četiri prosečne zarade. U Bosni i Hercegovini sa 2,7, Srbi sa dve i po, a Makedonci sa tri plate.
Ali, i kada upoređujemo štednju, bogatstvo svake zemlje utiče i na tražnju za kreditima. Tako je Slovenija sa više od 8.000 evra štednje po stanovniku daleko iznad žitelja Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije. Bankari zato predviđaju da će u naredne tri godine broj zaposlenih samo u NLB banci biti smanjen za 20 odsto.
"Prosečni klijent dođe u banku dva puta godišnje, dok na mobilnom telefonu mladi ljudi posećuju mobilnu banku pet do deset puta", rekao je savetnik NLB banke Darko Jurić.
Inovacije, regionalno povezivanje i lična inicijativa – tako izgleda bankarstvo budućnosti za male klijente. Neko reče da dete više neće slati u školu i da treba da uči samo engleski i rad na kompjuteru. Ipak proizvodnja nikada ne izlazi iz mode ukoliko je proizvod konkurentan.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар