недеља, 16.01.2011, 12:26 -> 12:39
Svakom svoji putnici
Od Nove godine stupila na snagu zabrana kabotaže u Srbiji i BiH. To, između ostalog, znači da autobusi iz Srbije više u BiH ne smeju primati putnike i, obrnuto. Prevoznici različito reaguju na takvu odluku.
Prvog dana ove godine na snagu je stupila odluka mešovite komisije Srbije i BiH o zabrani kabotaže, po kojoj se transporterima iz jedne zemlje zabranjuje prevoz putnika i tereta na području druge zemlje.
To, pored ostalog, znači da autobusi iz Srbije više u BiH ne smeju primati putnike i, obratno, autobusi iz BiH ne smeju to činiti u Srbiji.
Radio Slobodna Evropa izveštava da su efekti te odluke različiti, kao i reagovanja na nju.
Direktor banjalučkog "Autoprevoza" Dragoslav Mihailović smatra da je odluka loša i da će imati negativne posledice i za prevoznike i za putnike iz Republike Srpske. Kaže da autobusi koji idu dublje u Srbiju već imaju gubitke.
Generalni direktor sarajevskog "Centrotransa" Safudin Čengić, međutim, pozdravio je stupanje odluke na snagu. On naglašava da je kabotaža u svim međunarodnim ugovorima zabranjena i da je na prostoru Evrope postojala samo između Srbije i jednog dela BiH odnosno RS.
"Ni do sada 'Centrotrans', koji održava liniju Sarajevo-Beograd, nije imao pravo na kabotažu, dok su prevoznici iz RS i Srbije to pravo ostvarivali. Mi, dakle, nemamo nikakvih posledica od ukidanja kabotaže", kaže Čengić.
"Iskreno govoreći, mislim da nije ni do sada trebalo biti kabotaže, kao što je nema nigde u Evropi, i da je to primena evropskih propisa, koja je konačno izjednačila prava svih prevoznika na području BiH i Srbije", smatra Čengić.
Moguće ukidanje nekih linija
Direktor saobraćaja u beogradskoj "Lasti" Zoran Šarac, s druge strane, smatra da bi posledica uvođenja zabrane srpskim prevoznicima da primaju putnike na teritoriji BiH moglo biti gašenje pojedinih linija.
"Sigurno će se odraziti u negativnom smislu. Evidentno je manji broj putnika u januaru na našim međudržavnim linijama ka BiH, ali mi ćemo sačekati da zaokružimo ceo mesec, pa da vidimo koliko je to smanjenje i onda ćemo odlučiti o sudbini pojedinih linija", kaže Šarac.
On podseća da je kabotaža, bez obzira na drugačiju praksu u međudržavnim odnosima, u saobraćaju preko Drine do sada postojala zbog specijalnih odnosa Republike Srpske i Srbije, te da su prevoznici iz Srbije i protestovali zbog ukidanja kabotaže, ali da je mešovita komisija Srbije i BiH ipak donela tu odluku.
Ukoliko bude zahteva putnika za linije koje su koristili prevoznici iz Srbije, biće uvedene nove linije domaćih prevoznika, kaže Šarac.
Ministar saobraćaja RS Nedeljko Čubrilović, pak, kaže da će biti uvedene nove linije domaćih prevoznika, ako bude takvih zahteva putnika koji su dosad koristili autobuse iz Srbije.
"Mi smo spremni da reagujemo u tom slučaju. Dakle, prevoznika ima, i verujem da će se sporazum iz juna prošle godine poštovati", kaže Čubrilović.
Putnici u RS su u prvim danima primene te odluke zaista zbunjeni, jer sada moraju paziti u koje vreme vozi koji prevoznik pošto oni koji ne putuju u Srbiju ne mogu koristiti prevoznike iz Srbije. Ako neko putuje recimo iz Banjaluke u Bijeljinu, više ne može koristiti autobuse iz Srbije već isključivo one iz BiH.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 5
Пошаљи коментар