среда, 22.09.2010, 08:17 -> 10:55
Kredit bez zaštite
Iz Nacrta zakona o zaštiti potrošača, na zahtev NBS, povučena je odredba koja reguliše oblast finansijskih usluga i potrošačkih kredita. U udruženju potrošača očekuju da će njihova prava biti regulisana jednim zakonom.
Na zahtev Narodne banke Srbije iz Nacrta zakona o zaštiti potrošača povučena je odredba koja reguliše oblast finansijskih usluga i potrošačkih kredita.
U nacrt je prethodno bila ugrađena direktiva Evropske unije, koja ukida mogućnost jednostranog menjanja ugovornih obaveza banaka. Ta oblast biće uređena posebnim propisom.
U udruženju potrošača očekuju da će njihova prava biti regulisana jednim zakonom.
Sve više korisnika kredita ima osećaj da ugovor sa bankom ima samo dva člana. Prvi, da je banka uvek u pravu, i drugi, da, ako im nešto nije jasno, obavezno pogledaju prvi član.
Tako je i sa porodicom Terzić, koja je uzela kredit indeksiran u švajcarskim francima, uz mogućnost da može jednom tokom otplate da ga prebaci u evre. Kada su se obratili banci, rečeno im je da ta opcija više ne važi.
"Vas kao banku,svakako, obavezuje i to što ste izgovorili i to što je pisana reč u ugovoru, pogotovo vi kao klijenti pristupate jednom tipskom ugovoru, gde nemate šansu da tu odredbu menjate. Znači, tog dana kad dobijete potpis, tu je kraj priče", kaže Dragana Terzić.
Da za Terziće ovo ne bi bio tužan kraj priče, sledi neizvesna borba pred sudovima.
Međutim, da imamo zakon o zaštiti potrošača, prema direktivama Evropske unije, jednostrano menjanje bankarskih ugovora prema klijentima ne bi bilo moguće.
"Nažalost, ja moram da razočaram potrošače da je dogovorom, ja ne znam kojim dogovorom, izbačena direktiva Evropske unije koja se odnosi na potrošačke kredite", rekao je predsednik Nacionalne organizacije zaštite potrošača Goran Papović.
"Prema tome, potrošači još uvek ne mogu da očekuju pravu regulativu, kada su u pitanju potrošački kredit, lizing i sve što je vezano za finansijsku regulativu", rekao je Papović.
U Narodnoj banci se ne slažu da Zakon o zaštiti potrošača reguliše stavke o finansijskim uslugama i potrošačkim kreditima, jer bi u tom slučaju, došlo do sukoba interesa raznih ministarstava. Ipak, kažu da broj pritužbi građana na banke raste.
"Trenutna situacija je takva da razloga za brigu ima dosta. Mi stalno dobijamo od građanstva informacije da se javljaju prakse u finansijskom sistemu da nisu uobičajene, a mogle bi se podvesti pod kategoriju ne fer poslovanja", rekao je guverner NBS Dejan Šoškić.
"Svuda gde je moguće da otklonimo situaciju našom intevencijom, mi ćemo to i učiniti", rekao je guverner.
U Udruženju banaka zatečeni su odlukom Narodne banke da o zaštiti potrošača ne budu konsultovani.
Ipak, na poslednjoj konferenciji za novinare izneli su stav da tržište reguliše sve, pa i, eventualno, nezadovoljstvo klijenata radom banaka.
"U Srbiji imate 34 banke. Ne postoje dve banke koje imaju istu strukturu i smisao konkurencije je taj da možete da promenite banku", rekao je Veroljub Dugalić iz Udruženja banaka.
Građani u Srbiji su sve više zaduženi, čak sa 488,5 milijardi dinara. Takođe, na štednju su položili oko 6,2 milijarde evra, pa bi i Zakon o zaštiti potrošača, najavljen još pre tri godine, sigurno olakšao prava i obaveze banaka i klijenata.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар