Читај ми!

Odumiranje tržnih centara

Od izgradnje velikih šoping centara u Beogradu, stariji i manji tržni centri sve prazniji, a niža i cena zakupa. Da bi se situacija popravila, potreban bolji upravljački pristup, kažu stručnjaci.

Beograd je i dalje najprimamljiviji zakupcima lokala, međutim, dolaskom stranih klijenata postavljeni su veći standardi, pa se izdaju uglavnom prostraniji i opremljeniji lokali. Klijenti su izbirljiviji, oprezniji, a i sa manjim budžetom, pa je manje posla i za posrednike u izdavanju nekretnina.

Aleksandar Jugović iz Agencije za nekretnine "Eurorent" kaže da više nije dovoljno posedovati lokal od 20 ili 30 kvadrata, jer se sada traže lokali od 50, 100 i 200 kvadrata.

"Kada dođete da pregovarate s klijentom, treba da imate spremnu ideju šta biste mogli da uradite s tim lokalom, odnosno da li lokal može da se prilagodi zahtevima potencijalnog zakupca", poručuje Jugović.

Značajni pad cena, i do 40 odsto, poslednjih desetak godina beleže lokacije u starijim tržnim centrima i objekti na obodima gradova koji koštaju i ispod 10 evra mesečno po kvadratu.

Cene atraktivnijih lokacija u centrima velikih gradova u blažem su padu od oko 10 odsto. Zakup ostalog poslovnog prostora poslednjih pet godina jeftiniji je i do 40 odsto.

Stručnjaci objašnjavaju da su uzroci za takvo stanje smanjenje poslovnih aktivnosti usled krize, manji broj zainteresovanih i promena u relaciji ponude i potražnje.

Konsultant u izdavanju nekretnina Danica Jelača napominje da u 2011. godini nije bilo značajnijih promena u cenama zakupa, kao i da nije bilo novih projekata na tržištu.

"Preporučujemo kompanijama da uđu u kvalitetniji poslovni prostor, jer se ne očekuje dalji pad cena. Takođe smatramo da će određeni projekti koji se trenutno grade na površini od 100.000 kvadrata u narednom periodu zadovoljiti tražnju za nekretninama", navodi Jelača.

Kupovna moć građana Srbije među najnižim je u Evropi, a u poslednje četiri godine promet u trgovinama na malo manji je za četvrtinu, navode stručnjaci.

Dragoljub Rajić iz Unije poslodavaca Srbije kaže da je ovom u ovom trenutku ponuda poslovnog prostora mnogo veća od broja firmi koje su zainteresovne da ga iznajme.

Prema njegovim rečima, u poslednje tri godine osniva se sve manje preduzeća, a cena boljeg poslovnog prostora je sa 30, 35 pa i 40 evra u 2008. godini, pala na između 15 i 20 evra po kvadratnom metru.

Vlasnici lokala u nekim tržnim centrima muku muče sa izdavanjem, jer su, navode stručnjaci, investirali bez dubljih analiza, i kupovali kvadrate nadajući se dobroj zaradi.

Spas treba potražiti u dobroj reklami, nižim cenama i atraktivnijim sadržajima koji bi, možda, mogli da vrate život tržnim centrima.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 28. новембар 2024.
12° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње