четвртак, 15.03.2018, 19:30 -> 20:26
Извор: РТС
Srbija još bez standarda kvaliteta proizvoda
Kvalitet odeće, obuće, tehnike, usluge mobilne telefonije – najčešći su razlozi za žalbe kupaca u Srbiji. Svetski dan zaštite potrošača, dočekuju svesniji prava i sa više prijava protiv nesavesnih trgovaca.
Pravilo da je mušterija uvek u pravu, u Srbiji uvek ne važi. Potrošači se žale da su zatekli jednu cenu u izlogu, sasvim drugu na kasi. Prodavci se pravdaju da je u pitanju greška i da je izabrani proizvod skuplji od istaknute cene.
Šta je dozvoljeno trgovcima, a šta nije – kupci često ne znaju. Nisu uvek u pravu, ali i kada je zakon na njihovoj strani, ne znaju da ga iskoriste.
Vera Vida iz Centra za edukaciju i zaštitu potrošača kaže da se u prvih šest meseci od kupovine, popravka, zamena ili povraćaj rade isključivo na zahtev potrošača. "Ukoliko je neki proizvod kupljen i dođe do kvara ili odlepljivanja, potrošač je taj koji bira šta će se uraditi u tih šest meseci", navodi Vida.
Ukoliko prodavac na reklamaciju ne odgovori, ili je ne reši u određenom roku, na teren izlazi tržišna inspekcija. Međutim, u celoj Srbiji ima svega 400 inspektora. Ne mogu sve da postignu, ali ni da pomognu potrošačima u svakoj situaciji.
Vesna Kovač iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija upozorava da kupovinom robe preko Fejsbuka ili Instagrama potrošači nemaju nikakva prava, ne mogu ostvariti prava putem neke reklamacije.
"Apelujemo da vode računa kada je elektronska trgovina da kupuju isključivo od registrovanih privrednih subjekata", ističe Kovačeva.
"Fer poslovanjem do boljih poslovnih rezultata"
Pored inspektora nedostaju i standardi koji garantuju kvalitet proizvoda, kažu u Udruženju za zaštitu potrošača. Tako se dešava i da kupujemo kopije po ceni originala.
Vera Vida smatra da država treba da uvede standarde kvaliteta i da počne da ih primenjuje. Kada je u pitanju obuća i odeća, mi to nemamo. Kada to budemo imali, znaćemo odakle je i šta uvezeno, dodaje Vida.
Prošle godine kupci su uložili 17.000 prigovora. Uglavnom se rešavaju u njihovu korist.
Vesna Kovač napominje da zaštita prava potrošača ne znači da trgovci imaju gubitke u svom poslovanju. "Ako poštuju fer odnos prema potrošačima, ako posluju prema fer običajima, imaće bolji poslovni rezultat i biće konkurentniji na tržištu", kaže Kovačeva.
Da bismo mi imali bolja pravila, a kupci više znali o njima, Evropska unija daje znanje i novac – milion i po evra kroz aktuelni projekat za zaštitu prava potrošača.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар