Dug put do posla, živiš u jednom a radiš u drugom gradu

Nemački poslodavci koji već rade u Srbiji veruju da bi radnici morali da budu mobilniji i da budu spremni da, ako treba, žive u jednom, a rade u drugom gradu. U inostranstvu radnici svakodnevno provode sate za volanom, u autobusu, metrou kako bi stigli do posla. Na taj korak radnici u Srbiji ne odlučuju se lako.

Svakodnevno, već sedamnaest godina, zbog posla Gordana dnevno u autobusu provede i do dva sata. Da se uskladi sa redom vožnje, kaže, navikla je.

"Imati posao na jugu Srbije i to stabilan posao i uz to redovnu platu koja je veća od minimalca je privilegija za sve nas. Jeste naporno, prilično zamra to provedeno vreme u prevozu ali ja sam srećna što mogu da radim posao koji volim", kaže Gordana Savić iz "Jumka" u Vranju.

Međutim, iskustva stranih poslodavaca u Srbiji govore da srpski radnici nisu radi da putuju do posla.

"Imamo poteškoće da ubedimo ljude koji nisu iz Vršca da dođu i da tamo rade zašto ne znam. Mi nudimo prevoz autobusom, automobilom, nudimo dobre uslove, međutim, ljudi to navode kao prepreku kažu da im je teško da putuju svakod dana, navode kao žrtvovanje što nisu zapolseni u mestu gde žive", rekao je Ronald Zeliger, generalni direktor "Hemofarma".

Zeliger kaže da su sa njim saglasne i brojne kolege iz Šapca, Kraljeva i Subotice.

"Ne možemo da nađemo vrhuske stručnjake. Država mora da uloži više kako bi pomogla radnicima da budu mobilniji. Znam čak neke firme koje zapošljavaju strance koji rade te dobre poslove što mislim da je sramota", kaže Zelinger.

Putovanje zbog posla u drugi grad najviše zavisi od uslova rada, visine zarade i regulisanja putnih troškova. Nacionalna služba za zapošljavanje posreduje kada poslodavac ne uspeva da nađe radnika iz istog mesta gde se firma nalazi.

"Imate određen broj ljudi kojima je blizina porodice ili neka druga vrsta komoditeta koja ih vezuje za mesto prebivališta odlučujući faktor", rekla je Mirjana Sakić iz Nacionalne služba za zapošljavanje.

Osim toga, radnici u Srbiji često navode da su putevi loši. Da se odluče na korak da do posla putuju otežavaju im i neredovne linije gradskog i prigradskog prevoza.

Aleksandar Kemiveš iz Privredne komore Srbije kaže da će unapređenje putne mreže uticati na to da ljudi brže i efikasnije mogu da menjaju svoju poziciju tokom dana.

"Tržište rada u Srbiji je generalno rigidnije nego neka druga tržišta rada. Međutim i ono se zasniva na ponudi i tražnji i na uslovima na tržištu. Pretpostvka je da ta ponuda i tržnja i da fleksibilnost tržišta rada može da utiče i na takve promene", kaže Kemeviš.

Ikao Evropljani u proseku tri do četiri sata dnevno provedu u prevozu, nedavno istraživanje britanskih poslodavaca pokazuje da čak trećina anketiranih to smatra čistim gubitkom vremena.

Vreme na putovanje na posao i natrag trebalo da se zakonski uračuna u radno vreme, to je presuda Evropskog suda pravde za spor u Španiji. Prema njoj, to vreme poslodavac bi morao i da plati.

Број коментара 24

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 12. март 2025.
19° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса