субота, 28.01.2017, 19:30 -> 20:00
Извор: РТС
Zimovnici slamka spasa za čamce i brodove u ledenim danima
Srbija je, pre privatizacije, posedovala 10 brodogradilišta i šest brodoremonta i svi su imali zimovnike, u koje su se tokom zime sklanjali brodovi i čamci. Uoči ove zimske sezone, resorno ministarstvo i lučke kapetanije podsetili su da brodovi i čamci treba da se pripreme za ledene dane, odnosno sklone u zimovnike. U kom su stanju zimovnici i da li se poštuje Zakon o vodama i plovidbi?
Jedina odbrana od leda na rekama je skloniti se na vreme, a to je, kažu nadležni, znati kada obustaviti plovidbu. U Lučkoj kapetaniji Beograda tvrde da su pravovremeno zaustavili rečni saobraćaj.
"Izričito je navedeno u saopštenju da vlasnici čamaca treba sve čamce da izvuku iz reke, da vlasnici pristaništa treba da rastave pontone, grupišu ih i čvrsto privežu uz obalu", kaže pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević.
I dok resorna inspekcija popisuje nesavesne vlasnike brodova i čamaca, ekipa RTS-a je na četvrtom kilometru od centra prestonice, na Savi, snimila zimovnik nekadašnjeg brodogradilišta "Tito". Umesto brodova, betonske uvale zimovnika su prazne. Odgovor vlasnika brodogradilišta, kompanije "Cepter", o tome zašto se zimovnik ne koristi, nismo dobili.
Na sajtu kompanije piše da se, u okviru kompleksa koji broji više hiljada kvadratnih metara, nalaze magacinski i kancelarijski prostor različitih kategorija i kvadratura i da postoji mogućnost izdavanja otvorenog magacinskog prostora.
Ipak, ima i pozitivnih primera poput pančevačke firme "Luka Dunav".
"Nismo promenili politiku poslovanja ni nakon privatizacije bez obzira na promene koje su se dešavale. Ovde i dalje rade izuzetno iskusni ljudi, nama je jasno koliko je ovo velika opasnost i smatramo da je naša obaveza da pružimo sklonište flotama koje se nalaze na Dunavu", objašnjava komercijalni direktor "Luke Dunav" Sanja Đurišić.
Kapetan broda Ivan Milovanović kaže da postoje posebna pravila.
"Određuje se komandant zimovnika koji vodi računa o plovilima i posadama i redovno ih obilazimo", ističe Milovanović.
U Srbiji ne postoje kategorisani zimovnici i marine. Stručnjaci predlažu rešenje za zimovnike i rukavce na rekama.
"Ti zimovnici bi trebalo da se održavaju i da budu prilagođeni za prihvat određenih brodova, pogotovu kada naiđu ledeni talasi", kaže Nenad Dragović iz PKS.
Pravila o radu zimovnika donosi lučka kapetanija, a na Dunavu u našoj zemlji ih je četiri – u Apatinu, Novom Sadu, Ivanovu i Kovinu.
"To su mesta koja ne ispunjavaju sve uslove da bismo ih zvali zimovnici. To su pre svega zimska skloništa zbog toga što su uslovi za zimovanje u tim zimovnicima takvi da nemamo snabdevanje vodom, nemamo snabdevanje strujom, nemamo uređaj za prihvat otpadnih materija", kaže Ljubiša Mihajlović iz "Plovputa".
Pre desetak godina, vlasti u Beogradu najavljivale su izgradnju moderne marine na Dorćolu u kojoj bi tokom zime bili smešteni čamci i jahte. Umesto marine, zemljište je i dalje napušteno, a o sudbini projekta niko nije hteo da govori.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар