Visoka tehnologija, od igračke do klopke za decu

U Srbiji raste zavisnost mladih od pametnih telefona, interneta i drugih visokotehnoloških uređaja, pokazalo je istraživanje Ministarstva prosvete i Instituta za psihologiju beogradskog Filozofskog fakulteta. Gotovo polovina anketiranih škola ima platformu za učenje, ali je nikada nisu koristile. Isto toliko učenika nikada nije koristilo nijedan program za učenje kod kuće. Elektronski je anketirano više od hiljadu osmaka iz 56 gradova Srbije.

Mladi su u proseku 14 puta dnevno na Fejsbuku i 180 minuta na telefonu. Zapostavljaju druženje uživo, a broj virtuelnih poznanstava raste.

"Mladi moraju da nauče da upravljaju sobom, svojim željama, a zatim da upravljaju i vremenom koje provode na internetu. Da imaju određeni cilj – ako rade rade, ako se zabavljaju, zabavljaju, tako da umeju da se organizuju", kaže psihoterapeut dr Zoran Milivojević.

Mala deca, ističe, ne mogu da se samokontrolišu, a zadatak roditelja je da im objašnjavaju i da im postavljaju digitalne granice.

Ono što znaju naučili su uglavnom sami ili uz pomoć vršnjaka, a često nisu svesni opasnosti u sajber prostoru.

"Kad naučite dete da izađe na ulicu prvo ga naučite da gleda levo, desno. Na isti način treba ga naučiti da nikada ne deli informacije o sebi koje ne bi reklo bilo kom strancu na ulici. To je po tom principu – ne uzimaj bombone od nepoznatih ljudi, nemoj reći kako se zoveš, gde živiš, u koju školu ideš", objašnjava Miljana Jovanović iz Centra za bezbedni internet Srbije.

Čak trećina učenika radni dan provede tri do četiri sata na internetu, dok vikendom skoro polovina ispitanih to vreme produži na pet i više sati.

"Ako bismo ponudili deci adekvatne aktivnosti koje podrazumevaju upotrebu, ali ne samo upotrebu nego i kreiranje određenih digitalnih proizvoda mislimo da bismo napravili nekakvu ravnotežu i u krajnjoj liniji pokazali deci da to nečemu služi ne samo kao nešto kako da ti ubiješ pet sati, nego prosto da se izraziš, pa i otkriješ neku svoju eventualnu sklonost", kaže nastavnica u beogradskoj OŠ "Branislav Nušić" Katarina Aleksić.

Četiri petine ispitanih svakodnevno ili skoro svakodnevno koristi društvene mreže, vole da četuju, igraju igrice. Savremene tehnologije retko koriste za učenje.

"Ono što smo do sada uradili to je da smo potpuno redefinisali nastavu računarstva i informatike od prvog razreda osnovne do kraja srednje škole, onaj obavezni deo koji obuhvata praktično sve učenike a ne izborni deo. Dakle i za razvoj algoritamskog mišljenja i za bezbedno korišćenje interneta. I jedno i drugo je nešto na šta naši učenici imaju pravo", rekla je pomoćnica ministra prosvete Snežana Marković.

Gotovo 90 odsto odsto osmaka ima svoj pametni telefon, a više od trećine čak tri različita digitalna uređaja.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 31. март 2025.
13° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом