Maksimalna znatiželja

Godinama unazad, preovlađujuća emocija koju vezujemo za Katalunju je verovatno - znatiželja. Pre početka sezone, ona je usmerena na uspostavljanje poretka ekipa tokom prvih testova koji se održavaju na stazi u okolini Barselone, dok je tokom vikenda u kojem se vozi Velika nagrada Španije pre svega vezana za efekat prvih poboljšanja koje timovi tradicionalno pripremaju za početak evropskog dela sezone. Ove godine, znatiželja je dostigla novi nivo.

Da, biće zanimljivo videti da li je Ferari išta bliži Mercedesu, koliko mogu Vilijams i Fors Indija sa poboljšanim automobilima, da li je Meklaren napokon zreo za redovno osvajanje bodova kao i da li je Manor postao realna pretnja za Zauber.

Narativnih tokova tek ne ponestaje kada su vozači u pitanju. Može li Rozberg do osme uzastopne pobede - kao nekad Askari i Fetel - odnosno pete od starta nove sezone, čime bi izjednačio dostignuća Mensela iz '92. i Šumija iz 2004? Ima li kraja Hamiltonovoj crnoj seriji koja traje od oktobra prošle godine, kada je u Teksasu poslednji put prvi prošao kroz cilj? Kako će Seb i Kimi reagovati na Markioneovo naređenje da Ferari od Španije mora da počne da pobeđuje? Može li Botas ponovo da natera svet da o njemu priča kao o sledećoj velikoj stvari koja dolazi iz Finske? Da li domaća staza može Alonsu da kompenzuje makar deo i dalje izraženog Hondinog deficita u konjskim snagama? Hoće li Gutijerez napokon uspeti da se upiše među osvajače bodova ili će se Has za to ponovo oslanjati samo na Grožana? Koliko je još prilika ostalo Palmeru da dokaže Renou da je bolje rešenje za tim nego super talentovani Okon?

Ili - posle devet različitih pobednika na devet prethodnih trka u Barseloni, kakva je šansa da dobijemo i desetog? Možda prvi put na Katalunji do pobede stigne neko ko će startovati ispod petog mesta?

Priča je dakle puno, ali sve te priče i njihovi junaci ovog vikenda padaju u drugi plan, tek su kulise i statisti u sagi koja je ubrzano počela da se razvija pre nešto manje od dve nedelje. Okidač koji ju je pokrenuo je bio poprilično banalan - preterani entuzijazam u kombinaciji sa finom dozom trapavosti jednog mladog i talentovanog momka - ali nije li uvek tako? Setimo se poznog leta 1991. godine, kada je nesrećni Bertran Gašo - u to vreme jedan od najtalentovanijih vozača svoje generacije, te pobednik Le Mana za volanom moćne Mazde 787B - iz nekog razloga smatrao da je dobra ideja da svoju argumentaciju u raspravi sa izvesnim londonskim taksistom oko bezazlenog čukanja, samo nekoliko dana pred Veliku nagradu Belgije, pojača minimalnom dozom suzavca u spreju. Kako je isti u to vreme bio zabranjen u Velikoj Britaniji, Gašo je naredna dva meseca obitavao i hranio se na račun Vlade Njenog Kraljevskog Veličanstva u popravnoj ustanovi u Brikstonu, čime se njegovo mesto u, za to vreme solidno konkurentnom Džordanu, otvorilo za nepoznatog momka po imenu Mihael Šumaher. Ostatak priče vam je poznat, zar ne?

Dobro, možda Danil Kvjat nema baš mnogo toga sličnog sa Bertranom Gašoom, ali popriličan broj eksperata već tvrdi da bi Maks Verstapen i te kako mogao da krene stopama legendarnog regenmajstera iz Severne Rajne Vestfalije. Manje više svi znaju priču o ocu Josu, čiji je skoro desetogodišnji staž u Formuli 1 bio limitiran mogućnostima raznih Simteka, Futvorka, Stjuarta, Benetona, Tirela, Erouza i Minardija koje je vozio. Ne, zanimljivija je priča o majci, Sofi Mari Kumpen, Belgijanki koja je samo par godina pre nego što će roditi Maksa, senzacionalno osvojila Trofej Andrea Marguti, uz svetsko prvenstvo možda i najznačajniju nagradu u karting kategoriji. Koliko je bila dobra? Te 1995. godine u Parmi, u nizu frustriranih momčića koji su joj gledali u auspuh bio je i jedan Jarno Truli. Šta je onda drugo mogao Holanđanin koji se rodio u Belgiji poslednjeg dana septembra 1997. godine da bude do automobilski as?

Uspesi u kartingu, gde je počeo sa nepunih 5 godina, doveli su Maksa do prilike da se okuša na testovima Formule Reno, posle čega je sledila sezona u evropskom šampionatu Formule 3 koju je okončao na trećoj poziciji u generalnom plasmanu (šampion je bio Esteban Okon, Mercedesov tester, ove sezone na pozajmici u Renou). U eri otimanja Mercedesa i Red Bula za njegove usluge, Maks odlučio za austrijsku ekipu iz jednog jedinog razloga - dok Mercedes nije mogao da mu ponudi više od pozicije rezervnog vozača, Red Bul mu je obećao mesto u ekipi Toro Rosa za 2015. Ono što smo svi pretpostavljali da je integralan deo ovog dogovora - prelazak u prvi tim Red Bula za sezonu 2017 - realizovalo se već posle četvrte ovogodišnje trke i samo naivni mogu da veruju da je razlog za to Kvjatov nesrećni prvi krug na trci u domovini.

Kako god bilo, točkići sudbine su se tako okrenuli da nas u Barseloni, ali i ostatku trka u tekućoj sezoni čekaju odgovori na mnogo uzbudljivih pitanja: kako će se 18-godišnjak nositi sa pritiskom koji neizbežno ide uz vožnju za jedan od vodećih timova šampionata? Nije li Red Bul napravio istu grešku kao kada je na početku prethodne sezone Kvjat promovisan iz Toro Rosa iako i pored evidentnog talenta još uvek nije bio spreman za glavnu scenu? Kako će sve to delovati na Rikarda i koliko je uopšte imalo smisla ovako rano ga upariti sa Maksom: da bi opravdao visok rejting izboren uništavanjem Fetela u sezoni 2014, Australijanac bi morao da bude ubedljiv u timskom duelu sa mladom zvezdom; da li će takav ishod negativno uticati na Maksov razvoj i samopouzdanje? Važi i obrnuto, ako Verstapen bude uspeo da se nosi sa iskusnijim klupskim kolegom, šta to znači za Danijelovu budućnost?

Na kraju, da li će najveća žrtva rokade biti Karlos Sainc mlađi? Prošle sezone je značajno zaostao u bodovima za Verstapenom, ali nemojmo zaboraviti da je na kvalifikacijama nadmašio Maksa. Promovisanjem Holanđanina, deluje da su vrata prvog tima za duži period zatvorena za takođe mladog i veoma brzog Španca, što ga može navesti da svoju šansu potraži i van okrilja Red Bula. Konačno, šta će se dogoditi sa Kvjatom? Mnogi su olako zaboravili da je Rus prošlu godinu završio ispred Rikarda u generalnom plasmanu, a sa 22 godine njegova karijera bi tek trebalo da počinje. Sada je jasno da se to neće dogoditi u Red Bulu, ali dobar ostatak sezone u Toro Rosu bi mogao da mu pomogne da izbegne sudbinu Liucija, Algersuarija, Buemija, Vernja, jednako mladih vozača koji su iznikli ispod skuta Red Bula, samo da bi im se karijere u Formuli 1 završile pre nego što su zaista i počele.

Pozornica je postavljena, protagonisti spremni. Subotnje kvalifikacije i nedeljna trka - u standardnom evropskom terminu, od 14 časova - će nam podariti prve naznake o tome kakvi bi mogli da budu odgovori na neka od postavljenih pitanja, ali jedno je sasvim sigurno: ovoliku znatiželju će jedna trka teško zadovoljiti.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 31. март 2025.
10° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом