Studije

Džon Berdžer: Načini gledanja

U sedmičnom ciklusu STUDIJE koji ćemo emitovati od ponedeljka, 31. jula, do četvrtka, 3. avgusta, možete slušati odlomke iz knjige Džona Berdžera „Načini gledanja”.

Način na koji vidimo stvari uslovljen je našim znanjima i verovanjima, na primer, u srednjem veku kada su ljudi verovali da pakao stvarno postoji, prizor vatre je sigurno imao drugačije značenje u odnosu na današnje; ili kada smo zaljubljeni, pogled na voljenu osobu pruža nam osećaj celovitosti sa kakvim se ne mogu porediti nikakve reči niti zagrljaji. To gledanje koje prethodi rečima i koje reči nikada ne mogu potpuno obuhvatiti, nije puko mehaničko reagovanje na nadražaje, jer vidimo samo ono u šta gledamo, te gledati znači praviti izbor, piše Džon Berger.

Često je i dijalog, kao pokušaj verbalizacije, nastojanje da se objasni, bilo metaforično ili doslovno, kako „ti vidiš stvari", odnosno kako „on vidi stvari". U onom smislu u kojem najčešće koristimo reč „slika", u svom osnovnom značenju, sve su slike proizvod ljudske delatnosti; svaka slika je onaj prizor koji se rekreira ili reprodukuje; to je jedna ili niz pojava, otrgnuta iz prostora i vremena u kojem se prvo pojavila i koja je pohranjena (sačuvana) - na još nekoliko trenutaka ili vekova - odražavajući jedan način gledanja. U ovom kontekstu Berdžer analizira slikarstvo Fransa Halsa, razmatra ulogu kamere kao mehaničkog oka, ali i pravi zaokret ka umetnosti Renesanse. Uz sve to, autor posebnu pažnju posvećuje načinima predstavljanja nagog ljudskog tela, dolazeći do zaključka: „ključni način posmatranja žena, ključna upotreba kojoj su njihovi prikazi podvrgnuti, nije se promenila. Žene su predstavljene znatno drugačije od muškaraca - ne zato što je feminino drugačije od maskulinog - već zbog toga što se za idealnog posmatrača uvek pretpostavlja da je muškarac i da je prikaz žene osmišljen da bi mu laskao. Ako imate bilo kakvu sumnju da je tako, poduzmite sledeći eksperiment: odaberite bilo koji tradicionalni prikaz akta; transformišite ženu u muškarca (bilo u mislima ili crtajući preko reprodukcije); potom primetite nasilje koje ta transformacija čini. Ne samom prikazu, već predubeđenjima pretpostavljenog posmatrača".

Tekst je 1972. godine emitovan na Bi-Bi-Siju, a potom je objavljen kao knjiga u izdanju Penguin books-a.

Preveli s engleskog Ivana Maksić i Nikola Đoković.
Urednica ciklusa Tanja Mijović.

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње