Nojšvanštajn ‒ dvorac za Loengrina

Bavarski dvorac Nojšvanštajn podignut je u 19. veku, u vreme vladavine Ludviga II. Kralj je želeo građevinu u stilu starih srednjovekovnih viteških zamkova i odabrao je savršeno mesto, brdo koje gleda na Alpe. Nojšvanštajn je, međutim, skupo koštao kralja, proglašen psihički bolesnim i svrgnut je sa prestola.

Ludvigov život, kao i vladavinu, obeležile su dve velike strasti: muzika i arhitektura, tačnije zamkovi. Ljubav prema starim germanskim sagama nasledio je od oca, Maksimilijana II. Kada je sa šesnaest godina prvi put čuo Vagnerovu operu „Loengrin", mladi Ludvig se identifikovao sa vitezom-labudom, Parsifalovim sinom. Smrću Maksimilijana II, Ludvig je sa osamnaest godina postao kralj i odmah je tražio da se Rihard Vagner dovede iz Minhena. Lepi i mladi vladar često se na dvoru pojavljivao u kostimu Loengrina.

Vraćanje u srednji vek, ulepšana prošlost, nacionalne teme i mitovi, egzotična mesta, bili su uobičajeni za epohu romantizma. Ipak, Ludvig je bio vizionar. Njegov Nojšvanštajn, u neogotskom stilu sa impresivnim tornjevima, najavio je i budući književni žanr, gotski roman. Septembra 1869, na steni iznad Pelatske klisure, postavljen je kamen-temeljac za Nojšvanštajn, najraskošniji od tri bavarska dvorca koja je Ludvig sagradio.

Kralj koji se igra

Bavarski kralj je za izradu projekta odabrao arhitektu Eduarda Ridela i slikara i scenografa Kristijana Janka. Oko 200 umetnika i zanatlija gradilo je dvorac po ugledu na scenografiju iz Vagnerovih opera. Projektanti su ga zamislili kao trospratnu građevinu, ali je Ludvig tražio da se dodaju još dva sprata. Uzor za dvorište bila je scenografija iz drugog čina „Loengrina", izvedena u Antverpenu, a ideja o Dvorani pevača potekla je iz „Tanhojzera". Onda je, između 1893. i 1894, Vagner komponovao i svoju poslednju operu „Parsifal", a Ludvig je tražio da se Dvorana pevača ukrasi scenama iz sage o Parsifalu. Za ekscentričnog kralja, Nojšvanštajn je tada postao hram za Sveti gral.

Izgradnju Nojšvanštajna Ludvig II je na početku finansirao ličnim prihodima i porodičnim nasledstvom. Međutim, troškovi su rasli, trebalo je izgraditi i puteve za transport građevinskog materijala i obloga. Kako bi završio dvorac, kralj je počeo sve više da se zadužuje. U jednom trenutku zaduženja su prešla sumu od četrnaest miliona maraka. Njegov kabinet odbio je da mu odobri zajam. Tadašnji pruski premijer i potonji prvi kancelar ujedinjenog Nemačkog carstva, Oto fon Bizmark savetovao je bavarskom kralju da novac zatraži od parlamenta. Ovaj potez je imao velike posledice. Ludvigu II je odbijena molba, proglašen je mentalno bolesnim i zatim je, 10. juna 1886 ‒ svrgnut. Sa nadzornom komisijom, dr Gudenom i pod oružanom stražom, Ludvig je izveden iz svog voljenog Nojšvanštajna i odveden u dvorac Berg na jezeru Štanberg. Posle samo dva dana, šetači su u jezeru našli mrtva tela svrgnutog kralja Ludviga i dr Gudena. Okolnosti njihove smrti nisu razjašnjene. Nekoliko dana posle njegove smrti, dvorac je otvoren za javnost.

Rozenbergov štab

Za vreme Drugog svetskog rata Nojšvanštajn je postao sedište štaba Alfreda Rozenberga, zaduženog za umetnička dela oduzeta nemačkim Jevrejima, i skladište umetnina sa okupiranih teritorija. Dela su pohranjivana i u napuštenim rudnicima i manastirima, piše Dojče vele, a Nojšvajnštajn je bio idealan. „Tome je" ‒ kaže istoričarka umetnosti Tanja Bernzau ‒ „pogodovala lokacija u blizini Austrije i daleko od Berlina i drugih velikih gradova koji bi mogli da postanu meta savezničkih napada." Osim toga, Nojšvajnštajn je ostao nedovršen, pa je samim tim predstavljao idealno, prostrano skladište.

Najveći deo pokradenog kulturnog blaga poticao je iz Francuske. Američki veteran Samson Lejn Fejzon, istoričar umetnosti zadužen za savezničko pronalaženje umetnina, ispričao je da je ključnu ulogu u otkrivanju blaga u Nojšvajnštajnu imala francuska kustoskinja Roz Valand, koja se pretvarala da je kolaboracionista. Filmsko ostvarenje Džordža Klunija „Operacija: Čuvari nasleđa", iz 2014, sa bliskom tematikom, istoričari umetnosti su nazvali „laičkim".

Dvorac za Trnovu Ružicu

Ludvigov Nojšvanštajn je bio uzor Voltu Dizniju za kuću Trnove Ružice (ili Uspavane Lepotice) i postao je zaštitni znak Diznijevog studija. Dvorac iz dečjeg sna ekscentričnog kralja Ludviga na taj je način ostao zabeležen i u detinjstvu generacija mališana.

Godišnje Nojšvanštajn poseti 1,3 miliona ljudi. Kralj koji je želeo da bude Loengrin, vitez-labud i Nojšvanštajn gradio za lično utočište i beg od svakodnevice, ostavio je svojim sugrađanima turističku atrakciju koju leti, u toku samo jednog dana, poseti 6.000 turista.

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 12. март 2025.
19° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса