понедељак, 02.04.2018, 12:47 -> 13:47
Извор: РТС
Аутор: Ана Павловић
Želite li zeca u sosu, ili na platnu
Smatralo se, milenijumima, da umetnost „imitira”, to jest predstavlja svet, prirodu, realnost. Umetnost, ipak, ostaje samo interpretator stvarnosti, samo blagoglagoljivi očevidac.
Tih godina su rendgenski zraci bili „krik tehnike" koji je, prirodno, impresionirao i umetnike. Ali Mark se izgleda zbunio. Interpretirati radiografske i mikroskopske snimke znači imitirati stvarnost na isti način kao što su to činili Fidija i Miron, samo uz upravljanje pogleda na jedan drugi njen sloj; što nikako ne menja stvar.
Kandinski i Kle takođe su podlegli istoj toj zabludi. Ali su uspeli da „obrlate" i publiku, pa je greška ostala neprimećena.
Pikaso se daleko bolje izrazio. Ostaje da se pitamo u kojoj meri fasada izražava (ili ne izražava) „skrivenu intimnost" objekta, te u kojoj se meri Pikasovo otkrivanje takve intimnosti podudara sa našim predstavama o suštini stvari.
Iz Velaskezovih portreta španske kraljevske porodice, slika načinjenih po principu fasade, možemo pročitati intelektualni, pa čak i zdravstveni stadijum interpretiranih ličnosti. Da je Franc Mark interpretirao radiografiju onog drugog, unutrašnjeg sloja, mi bismo zaista bili bolje obavešteni o statusu utrobe Filipa Četvrtog, na primer. Da li bi nas, međutim, to više interesovalo?
Da ne zalazimo u blagodeti tehnoloških, laserskih, skenerskih, tri-de pomagala dvadeset prvog veka kojima ćemo, velike su šanse, uskoro zalaziti u najskrivenije kutke organa, mozga, srca... Da li i duše?
Sve što nije interpretacija fasade spada u dekorativnu umetnost koja, ako je zbilja pojmimo, razumemo i prihvatimo, može biti izvanredno časna i korisna.
Uzevši u obzir karakter umetnosti koja postepeno zamenjuje prirodu, kakav bi stav trebalo da zauzmemo prema suštini volje koja stvara, prema cilju i smislu te umetnosti? A zatim, i prema stalno rastućoj količini umetničkih dela koje, svako ponaosob, predstavlja po jedan model jednog segmenta paralelnog sveta, sveta svakako savršenijeg od onog koji nam je dat mimo naše želje, i koji je ostajao izvan naše kontrole.
Dva momenta bitno određuju umetničku delatnost. Prvo, sama kreativna, demijurška volja subjekta. I drugo, nesumnjiva težnja da rezultat njegovog stvaralačkog akta bude savršeniji od bilo kog uporedivog akta prirode. Iako se o tome nikad izričito ne izjašnjava, umetnik se ipak tako oseća, čak i onda kada je predmet njegovog interesovanja simulacija nekog već postojećeg modela iz prirode.
Samo se tako može objasniti ‒ da se osvrnemo na prost primer ‒ činjenica da je mrtav zec sa platna nekakvog Jana Veniksa, ne samo po mišljenju plebsa već i slikarskih autoriteta, vrednovan stotinama i hiljadama puta više nego prava, prirodna, živa verzija istog predstavnika roda sitnih sisara, u okviru reda paglodara, savršeno pogodnog za učešće u nekakvoj gastronomskoj „instalaciji".
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 3
Пошаљи коментар