petak, 07.04.2017, 10:36 -> 11:59
Izvor: Sajens dejli
Čitanje i DNK
Istraživači Kraljevskog koledža u Londonu koristili su posebnu tehniku bodovanja da predvide nivo sposobnosti čitanja kod školske dece – analizom DNK.
Istraživanje objavljeno u „Naučnim studijama o čitanju" pokazuje da genetički „rezultat", koji se sastoji od oko 20 000 DNK varijanti objašnjava pet posto razlike u sposobnosti čitanja kod dece. Učenici sa najvišim i najnižim genetičkim „rezultatom" savladavali su čitanje različitom brzinom ‒ njihov napredak su delile čak dve godine. Ta otkrića ukazuju na potencijal upotrebe genetičkih rezultata u predviđanju prednosti i slabosti kada je reč o sposobnostima učenja kod dece.

Prema autoru studije, ti rezultati mogli bi jednog dana da se koriste za rano otkrivanje i rešavanje problema sa čitanjem ‒ što je mnogo delotvornije od čekanja da pojedina deca pokažu te probleme tek u školi.
Istraživači su izračunali genetičke rezultate (koji se nazivaju i „poligenetički rezultati") kod 5 825 pojedinaca, a zatim su mapirali te rezultate i uporedili ih sa važećim sposobnostima čitanja kod dece uzrasta od sedam do 14 godina. Tako su uspeli da objasne do pet odsto razlike u sposobnosti čitanja kod dece. Ta veza pokazala se tačnom čak i kada su uzeli u obzir kognitivne sposobnosti i porodični socio-ekonomski status dece. Autori studije napomenuli su da iako pet posto izgleda kao relativno mali broj, ovo istraživanje je značajno u odnosu na druge rezultate studija koje se odnose na čitanje.
Saskia Selzam, glavni autor studije, navodi da je „vrednost poligenetičkih rezultata u tome što omogućavaju da se predvidi genetički rizik i nivo težine u mogućnosti savladavanja problema sa čitanjem kod bilo kog pojedinca."
Robert Plomin, profesor na Kraljevskom koledžu u Londonu i jedan od autora studije, rekao je: „Nadamo se da će ovi nalazi doprineti boljem sagledavanju i odlučivanju koje prepoznaje i poštuje genetičke razlike među decom, kada je reč o njihovoj sposobnosti čitanja."
Priredila Tatjana Cvejić
Uputstvo
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, neproverene optužbe, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju bilo kakve vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje je zabranjen na ovom portalu. Komentari se moraju odnositi na temu članka. Prednost će imati komentari gramatički i pravopisno ispravno napisani. Komentare pisane velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i kraćenja komentara koji će biti objavljeni. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu webdesk@rts.rs. Polja obeležena zvezdicom obavezno popunite.
Broj komentara 3
Pošalji komentarGlupost
Intelekt je upornost i praktično ništa više. Učite decu da budu uporna i da se ne štede i nikakva genetika im neće biti prepreka. Ovakvo poimanje stvari je čak i opasno.
Zamislite, morate da date DNK da bi vaš poslodavac video vaše potencijale. Odurno a tek koliko stvari prekršeno. Drugo sve je to statistički uzorak i ništa više. Tako statistički možete da potvrdite i da su magarac i komarac u krvnom srodstvu.
smesno
Kako da ne, svet je potpuno neorganizovan i sklon takvim manipulacijama pa ce i ovde da dizajnira ljude. Samo da bi se stiglo do mogucnosti za takav eksperiment bilo su potrebne godine razvoja drustva i postovanja striktnih etickih pravila. Ne sudite svetu iz perspektive zapustenog gradjanina Srbije koji nosi plavu kovertu lekarima da bi dobio normalan pregled. Svet je otisao dalje.
Dizajniraj mi jednog brzočitajuceg plavokosog decaka...
Svet još nije zreo da se samokontroliše kada je genetski inženjering u pitanju.
Sva ova saznanju su vredna. Problem je u motivima ljudi koji poseduju sredstva i mogućnosti. Njih niko nije genetski ispitao, a imaju opasne alate u rukama.