Da li je Žan Žak Ruso (konačno) ozvaničio relativnost lepote?

„Romantizam“ je termin koji ne određuje toliko kulturnoistorijsko razdoblje ili precizni umetnički pokret koliko skup crta, stavova i osećanja, čija osobenost prebiva u njihovoj specifičnoj prirodi, a naročito u originalnim međusobnim vezama.

Kako to primećuje Umberto Eko, originalni su zapravo posebni vidovi romantičarske lepote, naročito veza između različitih oblika, nenametnuta razumom već i osećanjem i razumom, veza kojoj cilj nije da isključi suprotnosti ili razreši antiteze (konačno / beskonačno, celina / fragment, život / smrt, um / srce) već da ih sakupi u istovremeno prisustvo – a to je stvarna novina romantizma. 

Evo kako je Gabijele d`Anuncio, u zbirci „Izaota Gutadauro i druge pesme“, pročitao u jezovitom ključu valjda najpoznatije delo u istoriji slikarstva – Leonardovu Đokondu:

Gorgona 

Na licu joj se videlo
ono mračno bledilo koje obožavam (...)
Na usnama je imala osmeh
blistav i okrutan
za kojim je božanski Leonardo
tragao na svojim platnima.
Taj se osmeh u grču borio
sa blagošću izduženih
očiju i davao je
nadljudsku draž i lepotu
ženskim glavama koje
je veliki Vinči voleo.
Bolni cvet bila su
ta usta (...)

Zanimljivo je prisetiti se postepenog formiranja romantičarskog ukusa prateći promene značenja izraza „romantic“, „romanesque“, „romantisch“. Sredinom sedamnaestog veka termin „romantic“ sinoniman je (u negativnom značenju) sa „romanesknim“ („like the old romances“).

Naredno stoleće obeležiće ponajviše „fantastično“ („romanesque“) ili „pitoreskno“; ovom živopisnom prizoru Ruso dodaje važnu subjektivnu odrednicu – izraz „je ne sais quoi“, za ono što je neodređeno i neodredivo.

Najzad, rani nemački romantičari proširiće obim ovog neodređenog i neodredivog, pokrivajući ga terminom „romantisch“ – on uključuje šta god da je daleko, čarobno, nepoznato, uključujući i turobno, iracionalno, samrtno.

Naročito je osobeno romantičarsko „strepljenje“ („Sehnsucht“) ka svemu tome – to je težnja koja nije istorijski obeležena, pa je tako svaka umetnost koja ispoljava takvu težnju romantičarska, ili je možda romantičarska sva umetnost u meri u kojoj ne odiše drugim do takvom težnjom. Lepota prestaje da bude forma, a Lepo postaje neuobličeno, nesređeno. 

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 23. април 2025.
15° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом