Da li je želja za učenjem genetski predodređena?

Da li su želja za učenjem i sposobnost učenja urođeni ili stečeni pod uticajem socijalne sredine? Već duže vreme naučnici pokušavaju da daju odgovor na ovo pitanje. Stručnjaci se slažu da, uprkos činjenici da društvena sredina ima značajan uticaj na obrazovanje, genetski faktor takođe nije zanemarljiv. Međutim, određivanje gena koji utiču na obrazovanje veoma je komplikovan i dugotrajan proces.

Да ли је жеља за учењем генетски предодређена? Да ли је жеља за учењем генетски предодређена?
Nakon analize genetskog materijala više stotina ljudi, tim istraživača sa Univreziteta Južna Kalifornija, na čelu sa naučnikom Danijelom Bendžaminom, detektovao je tri alela (različita oblika jednog istog gena) koja su povezana sa ljudskom željom za učenjem.

Naučnici su se bavili izučavanjem genomskih asocijacija (GWA studija, GWAS), na osnovu kojih su tražili vezu između genetičkih varijacija i fenotipskih karakteristika, u ovom slučaju to je stepen ljudskog obrazovanja. Kao kvalitet obrazovanja uzet je broj godina proveden u obrazovnim ustanovama.

Istraživači su analizirali genetske podatke iz 64 baze podataka i ispitali DNK 293.723 osobe iz petnaest zemalja. Svi ispitanici proveli su u proseku 14,3 godina u obrazovnim ustanovama.

Istraživački tim pronašao je 74 lokusa (mesta gde se nalaze aleli) koja su direktno povezana sa vremenom koje je posvećeno obrazovanju. Ovi aleli uključeni su u razvoj tkiva mozga čak i pre rođenja, zatim učestvuju u daljem razvoju mozga stvaranjem novih neuronskih veza i doprinose sposobnosti učenja.

Međutim, ispostavilo se da pronađene genetičke varijante nisu odgovorne samo za aktivni razvoj mozga. Isti alel povećava verovatnoću za razvoj bipolarnog poremećaja, kao i za šizofreniju. Autori ukazuju da je u slučaju šizofrenije korelacija poprilično slaba, ali statistički značajna.

O tome kakva je veza između obrazovanja i genetskih faktora govori i Julija Kovas, profesor genetike i psihologije na Univerzitetu Goldsmits u Londonu:

„Individualne razlike u opštoj inteligenciji 16-godišnjaka objašnjavaju se genetskim faktorima u 60% slučajeva. Zanimljivo je da je otprilike isti procenat individualnih razlika objašnjen i školskim uspehom. Međutim, samo oko polovina genetskih faktora koji utiču na uspeh u školi povezana je sa genima koji utiču na inteligenciju. Druga polovina je povezana sa genetskim faktorima koji su uključeni u motivaciju i druge karakteristike ličnosti. Ta genetska struktura školskog učinka komplikovanija je od strukture intelekta".

Profesor Danijel Bendžamin kaže da uprkos tome što je njegov tim pronašao genetske varijante koje su direktno povezane sa razvojem mozga i ljudskom težnjom ka obrazovanju - ne može se zanemariti uticaj spoljnih faktora i društvene sredine. Ranija istraživanja na primeru blizanaca najbolje pokazuju na koji način društvena sredina može poboljšati ili otupeti genetsku predispoziciju za obrazovanje.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 26. март 2025.
12° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса