Ima li pilota u avionu – američki „grouleri“ leteli autonomno

Kompanija „Boing" je objavila da je u saradnji sa vojskom uspešno izveden autonomni let dva aviona EA-18G „grouler" koji su kontrolisani pomoću trećeg aviona.

Napretkom tehnologije bitka za prevlast na nebu među velikim silama postaje sve složenija. Više nije dovoljno imati samo brze, „nevidljive" i dobro naoružane avione, već se koriste i „mekše tehnologije" koje ometaju neprijateljske PVO sisteme.

Zbog toga je sve više kompanija koje svoj budući razvoj vide u investiranju u sisteme za elektronsko ratovanje.

Veliku pažnju izazvao je američki „Boing" saopštenjem u kojem je naveo da su uspešno izvršeni autonomni letovi dva aviona u okviru vežbi mornarice.

Navedeno je da su na taj način dokazali da avioni „grouler" kao i F-18 „superhornet" mogu da izvršavaju misije bez pilota.

„Demonstracija omogućava Boingu i mornarici priliku da analizira sakupljene podatke i odluči na koji način će investirati u buduće tehnologije", rekao je Tom Brant iz „Boinga".

Dodao je da ta tehnologija omogućava veći domet senzora dok je avion u kojem se nalazi pilot na bezbednijoj udaljenosti od neprijatelja.

Sudeći po saopštenju kompanije, tri „groulera" su izvela 21 različitu misiju tokom četiri leta.

Cilj – efikasnost i umanjenje rizkika 

Očigledno je da bi nova tehnologija omogućila američkoj mornarici da koristi „groulere" protiv naprednijih sistema protivvazdušne odbrane. Rizik od gubitaka aviona bi bio manji, ali je važnije što bi se smanjio rizik od pogibije pilota.

Inače, avion EA-18G „grouler" je letelica za elektronsko ratovanje. On poseduje opremu koja ometa neprijateljske radarske i radio-sisteme i umanjuje njihovu efikasnost. „Grouleri" se nalaze na nosačima aviona.

Krajem prošle godine najavljeno je da će i avioni „jurofajter tajfun" dobiti mogućnosti slične „groulerima".

„Boing" i američka vojska nisu naveli više detalja o najnovijim testiranjima, ali su se analitičari širom sveta zainteresovali za eksperiment.

Portal Militari je napisao da je reč o prvom testu takve vrste u kojem su učestvovali avioni za elektronsko ratovanje.

Navodi se da su u „groulerima" koji su autonomno leteli verovatno bili piloti iz bezbednosnih razloga, ali i da su izveli poletanje i sletanje, dok su bespilotni sistemi korišćeni tokom leta.

Podrška stelt avionima 

Autonomnim letom „groulera" bavio se i prestižni portal Džejns tako što je preneo izjavu portparola „Boinga" Džastina Gibsona koji je rekao da su tri „groulera" modifikovana da bi mogla da podrže napredno umrežavanje. Na taj način su dva aviona pretvorena u surogat letelice.

Međutim, Gibson nije odgovorio kolika je bila razdaljina između tih aviona i onog koji je njima upravljao. Ipak je otkrio da su modifikacije na avionima izvršene sredinom 2019. godine.

Testiranja koja se bave unapređem mogućnosti elektronskog ratovanja imaju smisla. Sistemi za protivvazdušnu odrbanu, naročito u zemljama koje predstavljaju velike sile stalno se unapređuju – precizniji su i imaju sve veći domet.

Naročito su ugroženi avioni koji nisu bazirani na stelt tehnologiji, kao što su „grouleri". A u budućnosti bi oni mogli da budu korišćeni kao značajnija podrška stelt avionima F-22 i F-35.

To u praksi znači da bi „grouleri" koji autonomno lete ometali neprijateljske PVO sisteme sa veće razdaljine dok bi piloti u avionima koji ih kontrolišu bili na bezbednijoj udaljenosti. Na taj način bi stelt lovci mogli sigurnije da deluju.

Mora se pomenuti da američka vojska i kompanije iz vojne industrije već neko vreme rade na razvoju sistema za elektronsko ratovanje i povećavanju njihovih kapaciteta.

Pre tri godine je mornarica objavila da u saradnji sa kompanijom „Nortrop Gruman" radi na razvoju malih dronova koji su opremnjeni ometačima.

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 30. март 2025.
13° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом