„Fejsbuk“ partnerima dozvoljavao pristup podacima korisnika

Najveće svetske tehnološke kompanije godinama imale su posebne dogovore sa „Fejsbukom“, koji im je omogućavao pristup ličnim podacima svojih korisnika, objavio je „Njujork tajms“.

Kako je Fejsbuk rastao i sticao veći broj korisnika, tako su partnerske kompanije dobijale povlašćene informacije koje su ih činile atraktivnijima, a korisnici najpoznatije društvene mreže povezivali su se s prijateljima preko raznih sajtova i uređaja.

Ova društvena mreža je na taj način stekla neverovatan monopol nad ličnim podacima gotovo 2,2 milijarde ljudi, a upravljanje njima nije bilo transparentno.

„Majkrosoftovom“ pretraživaču Bing dopušteno je da bez odobrenja svojih korisnika dobije uvid u sve prijatelje koje taj korisnik ima na poznatoj društvenoj mreži.

Netfliks i Spotifaj mogli su da čitaju poruke korisnika. Amazon je dobio dozvolu Fejsbuka da dolazi do podataka o korisnicima, konkretno do imena i prezimena i informacija o tome kako da ih kontaktira i to preko njihovih prijatelja. Jahu je mogao da gleda objave prijatelja korisnika čak i ovog leta, uprkos njihovim izjavama u javnosti, da su s tim prestali početkom godine.

Za Fejsbuk se od marta vezuje niz skandala s privatnim podacima korisnika, kada je otkriveno da je konsultanska kompanija „Kembridž analitika“ iskoristila podatke o korisnicima kako bi pomogla Donaldu Trampu u predsedničkoj kampanji 2016. godine. Posle priznanja o kršenju poverenja korisnika, Mark Zakerberg je u aprilu uveravao zakonodavce da korisnici imaju potpunu kontrolu nad svim što dele na Fejsbuku.

Međutim, dokumenta i razgovori sa 50 bivših zaposlenih u „Fejsbuku“ i njihovih korporativnih partnera dovode u pitanje i to da li je kompanija izbegla odredbe ugovora koji su sklopili s američkom Federalnom trgovinskom komisijom 2011. godine, po kojem im je bilo zabranjeno deljenje podatka korisnika bez njihovog izričitog pristanka.

Dokumenta opisuju kako je preko 150 preduzeća profitiralo od poslovanja sa „Fejsbukom“, uključujući jednu koja se bavi onlajn prodajom, kao i sajt sa zabavnim vestima, ali i kompanije koje se bave proizvodnjom automobila i medijskom organizacijom.

Najstariji posao koji je „Fejsbuk“ sklopio s jednom od takvih kompanija je iz 2010. godine, a svi su bili aktivni 2017. godine. Neki od njih su bili aktivni i ove godine.

„Fejsbuk“ nikada nije prodavao podatke svojih korisnika. Sklapali su partnerstva o podacima korisnika od svojih početaka i širili su bazu podatka o svojim korisnicima.

Do 2013. godine, je sklopio toliko takvih partnerstava da ih zaposleni srednjeg nivoa nisu mogli ni pratiti, piše Njujork tajms pozivajući se na razgovore sa bivšim zaposlenima.

Zauzvrat, iz „Fejsbuka“ su koristili popis kontakata od svojih partnerskih kompanija – „Amazona“, „Jahua“ i „Huaveja“ da bi dobili bolji uvid u veze među ljudima, a onda im predlagali da se na njihovoj platformi povežu sa što više korisnika.

Njujork tajms piše da su „Soni“, „Majkrosoft“, „Amazon“ i drugi još prošle godine mogli da dođu do imejl adresa korisnika preko njihovih Fejsbuk prijatelja.

Osim toga, „Fejsbuk“ je Spotifaju, Netfliksu i kanadskoj „Rojal banci“ dopustio da čitaju, pišu i brišu privatne poruke korisnika. Spotifaj je, mogao mesečno da vidi poruke preko 70 miliona korisnika, a ta aplikacija i dalje nudi opciju deljenja muzike preko Fejsbuk mesendžera.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 12. април 2025.
8° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом