Električni automobili u Srbiji, nedostaju „pravila igre“

Beogradski sajam automobila prvi put je ponudio električne automobile za prodaju. Reč je o svega šest vozila čija se cena kreće od 31.000 do 160.000 evra. Ovi automobili u Evropi se prodaju nekoliko godina ali tamo, za razliku od našeg tržišta, imaju subvencije države, pa su njihove cene daleko niže. Pored subvencije za kupovinu, vlasnici ovih vozila uživaju u pogodnosti besplatnog parkinga, vožnje žutom trakom i punjenja strujom u periodu do tri godine. Uz električna vozila, nude se i hibridna vozila - kombinacija struja i benzin - njih je čak 50 u ponudi.

Vožnja na struju koja je pravi hit u skandinavskim zemljama i u mnogim evropskim metropolama polako dolazi i kod nas. Automobili koji se nude u Srbiji, električni „golf“, „be-em-ve“ serije I-3 i „tojota prijus“ imaju domet od 300 kilometara, što je dovoljno prosečnom srpskom vozaču da ode na posao i vrati se.

Cena vožnje na 100 pređenih kilometara iznosi tri do četiri evra, što je zanemarljivo u odnosu na sadašnje cene nafte i benzina. Naravno, postavlja se pitanje punjača kojih sada nema, tako da su produžni gajtan i kućna utičnica jedine alternative za punjenje koje nekada može biti i do osam sati.

„Praksa kaže da su, u nerazvijenim zemljama, kupci ovakvih automobila u početku prinuđeni da pune automobile iz kućnih punjača. Mi ćemo pokušati sve da brzo u našim servisima, diler-mreži, tržnim centima i hotelima napravimo punjače kao mrežu za buduće kupce“, rekla je Aleksandra Đurđević iz „Delta motorsa“.

Upoređivanje cena kod nas i na razvijenijim tržištima govori da su državne subvencije ponekad pola cene vozila, kao stimulans da se ono kupi. Tu subvenciju plaćaju oni koji zagađuju okolinu, a ne poreski obveznici tih država. Tako na primer, registracija starijih automobila od 10 godina preko 2.000 kubika više košta, dok noviji automobili standarda „evro 6“ imaju poreske olakšice.

„Spremni smo da naporno radimo sa vašim vlastima i vladom, sa svima koji mogu da pomognu da napravimo pravičan i jasan sistem nagrada i kazni kada je ekologija u pitanju. Jedino tako možemo očekivati neke bolje rezultate u prodaji hibridnih i elektro vozila. Mi smo spremni i da damo tehnologiju i da u obliku donacije postavimo punjače, samo nam trebaju uslovi“, kaže Kensuke Tićuja iz „Tojote“.

Srbiji treba oko 1.000 punjača do 2020. godine. Privredna komora Srbije pokrenula je akciju da se okupe svi da bi se prvo definisao zakonski okvir i stanadardi koje moraju da ispune oni koji punjače postavljaju.

Raduje inicijativa da možemo i u domaćim fabrikama i sa domaćim stručnjacima da napravimo punjače, samo nedostaju pravila igre.

Број коментара 13

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 13. март 2025.
21° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса