недеља, 09.10.2016, 13:30 -> 13:51
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС из источне Азије
Formule budućnosti
U istočnoj Aziji, danas je, osim gran-prija Formule 1, tradicionalnog takmičenja u brzoj vožnji koje postoji već više od šest i po decenija, održana i trka Formule E, novog, neobičnog nadmetanja u kojem se trkaju bolidi na električni pogon.
Niko Rozberg, vozač tima „Mercedes“, osvojio je danas prvo mesto na Velikoj nagradi Japana, trci Formule 1 koja je održana na stazi Suzuka u centralnom delu najvećeg japanskog ostrva Honšu.
Rozberg je, nakon pređena 53 kruga i 307 kilometara, ostavio iza sebe Maksa Ferštapena iz „Red bula“ kao drugoplasiranog i, još važnije, svog timskog kolegu i direktnog konkurenta za titulu, britanskog vozača Luisa Hamiltona, koji je na ovoj, 17. trci sezone, završio treći, osvojivši 15 poena - deset manje od Rozberga.
Niko Rozberg je tako učvrstio svoje vođstvo na tabeli Formule 1 kada su u pitanju vozači, i skupa sa Hamiltonom, osigurao treću uzastopnu titulu „Mercedesu“ u takmičenju konstruktora.
Medijski gledano, u senci te trke danas je, takođe, u kineskom gradu Hongkongu održana prva trka nove sezone Formule E, takmičenja bolida koji se kreću na električni pogon.
Vozila Formule E dostižu brzine od 225 kilometara na čas, i gotovo su nečujna, te uopšte ne zagađuju životnu sredinu. Njih karakteriše i veliko ubrzanje - do brzine od 100 kilometara na čas stižu za samo tri sekunde.
U prvoj trci Formule E trijumfovao je vladajući šampion, švajcarski vozač Sebastijan Buemi, koji predstavlja ekipu „Reno“, dok je drugo mesto zauzeo Brazilac Lukas di Grasi iz „Audi sporta“, a treće Nemac Nik Hajdfelt iz tima „Mahindra“.
Ulična trka u Hongkongu prošla je teže nego što je bilo očekivano, jer je promena konfiguracije jedne od krivina između treninga i početka kvalifikacija zbunila vozače i prouzrokovala nekoliko udesa, poremetivši raspored takmičenja.
Pred početak trke, pol poziciju osvojio je Nelson Pike Mlađi, sin čuvenog brazilskog asa koji je osvajao titulu svetskog prvaka Formule 1 tri puta tokom osamdesetih godina prošlog veka, ali je, zbog lošeg pit stopa, završio tek na jedanaestom mestu.
Pike Mlađi, inače, je šampion prve sezone Formule E, koja je održana od septembra 2014. do jula 2015. i brojala 11 trka, od čega je on trijumfovao na dve.
Pored njega, u karavanu Formule E nastupa još jedan potomak velikog šampiona klasične formule - Francuz Nikola Žan Prost, sin četvorostrukog šampiona sveta u Formuli 1, Alana Prosta.
Neobično takmičenje
Prva trka u istoriji Formule E održana je u Pekingu, a najviše pobeda do sada ostvario je upravo današnji pobednik Sebastijan Buemi, koji je zalužio krunu svetskog šampiona u prošloj, ukupno, drugoj sezoni tog takmičenja.
U svetskom turu, koji se održava pod okriljem Međunarodne automobilske federacije (FIA), učestvuju timovi iz Francuske, Velike Britanije, Nemačke, SAD, Indije, Kine i Japana, a trke, koje traju oko 50 minuta, održavaju se u Aziji, Evropi, severnoj, srednjoj i južnoj Americi, a od ove sezone i u Africi.
I dok je pažnja svetskih medija usmerena na finale Formule 1, elitnog takmičenja automobila sa motorima na unutrašnje sagorevanje, sezona Formule E, koja će jednog dana, moguće, zbog svojih ekoloških karakteristika sasvim potisnuti bolide koje pokreće benzin, je na samom početku - druga trka biće održana za mesec dana u gradu Marakešu u Maroku.
Tehničko usavršavanje bolidaIako se bolidi koji se sada takmiče u Formuli E kreću brzinama od oko 200 kilometara na sat, eksperimentalni električni automobili, poput japanskog modela „elika“ dostigli su brzinu od 400 kilometara na sat još pre deset godina, tako da je racionalno očekivati i da će se električne formule uskoro po brzini približiti i možda preteći bolide Formule 1, koji sada na stazi jure i do 375 kilometara na sat.
Dalje, zbog malog kapaciteta baterija i, sledstveno, malog dometa vozila, vozači Formule E sada su prisiljeni da promene svoje bolide tokom trke, zbog čega su svakom timu potrebna najmanje četiri vozila.
Međutim, očekuje se da će u naredne dve godine tehnologija litijumskih baterija koje ih napajaju biti toliko unapređena da će električne formule biti sposobne da pređu potrebnu razdaljinu s jednim punjenjem, odnosno, bez promene vozila.
Naime, baterije za bolide svih ekipa Formule E sada snabdeva samo jedna kompanija, britanski „Vilijams“, koji ima dugu tradiciju učešća u takmičenjima Formule 1, ali će od 2018. godine taj posao preuzeti tim „Meklaren“, koji će, očekuje se, u saradnji sa japanskim kompanijama „Soni“ i „Murata“ obezbediti nove, moćnije izvore energije za električne formule.
Odnosno, ostvariti neophodni tehnološki iskorak kada su u pitanju kapacitet i efikasnost baterija, koji će omogućiti da električni bolidi iznesu celu trku, bez zamene.
Takođe, očekuje se da će pod okriljem FIA, kao novi pravac u razvoju auto-moto sporta, uskoro početi i međunarodno takmičenje potpuno automatizovanih vozila, čiji bolidi bi se mogli nazvati „Robotske formule“.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар