Solarni avion sutra završava put oko sveta

„Solarni impuls 2“ približava se Abu Dabiju, gde sutra u zoru završava put oko sveta bez kapi goriva, što će biti prvi put da je ovakav poduhvat ostvaren.

Švajcarski pilot Bertran Pikar trebalo bi, ukoliko ne bude nepredviđenih okolnosti, da prizemlji avion sutra u zoru na aerodrom „Al-Baten“ blizu glavnog grada Ujedinjenih Arapskih Emirata, odakle je krenuo 9. Marta 2015. godine na pustolovinu od 42.000 kilometara bez kapi goriva.

Avion stiže iz Kaira gde je više od jedne sedmice čekao povoljne klimatske uslove.

Pikar i Andre Boršberg, koji su se smenjivali u avionu, predstaviće svoje iskustvo kao način da promovišu korišćenje obnovljivih izvora energije na konferenciji za novinare koju organizuju zvaničnici Masdara, ekološkog grada koji se gradi u naftnom emiratu Abu Dabi, koji je i jedan od finansijera projekta.

„Solar impuls 2“, težak jednu i po tonu, a veliki kao avion „boing 747“, leteo je prosečnom brzinom od 80 kilometara na čas zahvaljujući baterijama koje skladište sunčevu energiju uz pomoć 17.000 fotovoltaičnih ćelija na krilima.

Obletanje oko sveta na najviše 8.500 metara visine trajalo je više od 16 meseci, a bilo je predviđeno da put traje pet meseci, od čega 25 dana leta.

Nakon Abu Dabija, sletao je u Omanu, Indiji, Birminiji, Kini, Japanu, a na Havajima je nepredviđeno ostao nekoliko meseci iz tehničkih razloga, pre preletanja Severne Amerike, nakon čega je preleteo Atlantik, sleteo je u Sevilju i 13. jula otišao u Kairo.

Bertran Pikar je prvi put put prešao Atlantik (6.765 kilometara), dok je Andre Boršberg ušao u legendu etapom iznad Pacifika, odnosno 8.924 kilometra za malo manje od pet dana i pet noći (od 28. juna do 3. jula 2015. godine), što je najduži samostalni let ikada ostvaren.

Dva Švajcarca smenjivala su se u pilotskoj kabini, kokpitu, od 3,8 kvadratnih metara bez klime i grejanja, a imali su maske za kiseonik za disanje i toalet.

Kabina je obložena izolacionom penom kako bi ublažila ekstremne temperature tokom leta, od minus 40 do plus 40 stepeni Celzijusa.

Zbog ovakvih uslova Andre Boršberg je rekao da je ljudski izazov bio veći od tehničkog.

„Dremali smo po 20 minuta. Radili vežbe u kabini, po pola sata ujutru i popodne, inače nakon nekoliko dana ne bismo mogli da pokrećemo ruke i noge“, objasnio je Pikar novinarima u Kairu pre polaska za Abu Dabi.

„Veoma skoro biće putnika u avionima na struju koji će se puniti na tlu“, ističe Pikar, koji smatra da će za putnike na solarnim avionima biti potrebno malo više čekanja.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 13. март 2025.
15° C

Коментари

Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом
Predmeti od onixa
Уникатни украси од оникса