Лагана и пахуљаста – откривена нова планета налик шећерној вуни

Егзопланета откривена на удаљености од 1.232 светлосне године од Земље, једна од најчуднијих. Добила је назив WASP-193b, и иако је скоро 50 посто већа од Јупитера, толико је лагана и пахуљаста, да је њена укупна густина упоредива са густином шећерне вуне. То је само мало више од једног процента густине Земље. Научници је упоређују и са кунадром маслачка.

Егзопланете попут WASP-193b су веома ретке, и могле би нам помоћи да боље разумемо планетарну еволуцију, наводе у међународном тиму који предводи астроном Калид Баркаји са Универзитета у Лијежу у Белгији.

„WASP-193b је друга планета најмање густине откривена до данас, после Kepler-51d, која је много мања. Њена изузетно мала густина чини је правом реткошћу међу више од пет хиљада егзопланета откривених до данас. Изузетно ниска густина не може се поредити са стандардним моделима гасних дивова, чак ни под нереалном претпоставком о структури без језгра“, објашњава Баркаји.

На ново откриће, научници гледају као на „прозор у то како се планетарни системи формирају и развијају“.

WASP-193b кружи око звезде сличне Сунцу и веома му је блиска по температури и старости. Али WASP-193b кружи око своје звезде ближе од било које планете нашег Сунчевог система.

Истраживачи су извели густину егзопланете: 0,059 грама по кубном центиметру. Поређења ради, Земља има густину од 5,51 грама по кубном центиметру.

„Планета је толико лагана да је тешко замислити неки слични материјал у чврстом стању“, каже астроном Џулијан де Вит са Технолошког института у Масачусетсу.

„Разлог томе што је поредимо са шећерном вуном је у томе што је наша новооткривена планета прилично ваздушаста и суперпахуљаста“, пишу научници.

„Паперјаста младост" неће вечно трајати

Непосредна близина звезде може да јако загреје атмосферу ове пахуљасте планете, која се углавном састоји од водоника и хелијума.

Планета „шећерна вуна“ неће бити иста за неколико десетина милиона година. Тренутно је звезда око које се окреће млађа и топлија; процењује се да је стара око шест милијарди година.

„WASP-193b је космичка мистерија. Решавање ће захтевати више опсервације и теоријског рада“, каже Баркаји.

Добра вест је да WASP-193b представља одличног кандидата за накнадне студије како би се комплетно утврдило од чега је направљена њена атмосфера. Ово је један од задатака који би могао да реши телескоп „Џејмс Веб" чијим коришћењем би се уз опсежну опсервацију појаснило како један такав чудан, пахуљаст, стари свет може да постоји у Универзуму.

субота, 01. јун 2024.

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija