Токио / петак, 25.12.2015, 00:01 -> 12:04
"Тojoта" као светски број један
"Тојота" последњих неколико година производи и продаје највише возила на свету. Досадашњи боравак на светском трону протекао је уз мноштво тешкоћа, али их је јапански произвођач успешно превладао и сада има прилику да мирно влада.
Највећи јапански произвођач аутомобила "Тојота" почетком ове деценије се попео на светски трон, потиснувши амерички "Џенерал моторс", који је деценијама држао ту титулу.
У 2014. години "Тојота" је произвела и први пут продала више од 10 милиона возила.
"Тојота" има 54 фабрике у 28 земаља света, а њена возила се продају у више од 170 земаља. Највише постројења поседује у Јапану, док је највише фабрика у иностранству изградила у САД и Кини, која су и највећа страна тржишта.
У Европи њене фабрике се налазе у Великој Британији, Француској, Португалији, Пољској, Чешкој, Русији и Турској.
"Тојота" највише возила произведе у Јапану, где оствари и највећи профит, али упркос томе она највећи број својих аутомобила, готово трећину, прода у Северној Америци, где поред САД, возила прави и у Канади и Мексику.
За "Тојоту" широм света ради око 340.000 људи, а њени радници у Јапану имају највиша просечна примања од свих великих предузећа у тој земљи. Тај просек износи 8,4 милиона јена, што је по садашњем курсу 64.000 евра, док је пре четири године, у време када је јен био најјачи у односу на евро, иста сума у јенима вредела чак 112.000 евра.
Тешки дани на врху
У походу на светски врх предузеће са седиштем у граду Тојота у префектури Аићи направило је велики искорак између 2004. и 2007. године, када је повећавало производњу за по 600.000 јединица годишње.
У 2007. "Тојота" је произвела чак 4,23 милиона возила у Јапану, највише у сопственој историји и историји јапанске аутомобилске индустрије, али је тај број након Лиман шока и ширења светске финансијске кризе већ у 2009. пао на 2,7 милиона.
У 2010. у Сједињеним Америчким Државама појавиле су се критике и прве тужбе у вези са неисправним ваздушним јастуцима јапанског произвођача "Таката", које је "Тојота", као и друге јапанске фабрике из ауто-мото индустрије, уграђивала у своја возила.
Од тада па до данас, због проблема са тим ваздушним јастуком, за који је установљено да понекад, при надувавању, пуца и испаљује ситне комаде метала у лице и врат возача, али и због неисправности кочионог система и других мањих дефеката, "Тојота" је била присиљена да опозове више од 30 милиона возила.
Поред огромног трошка за те поправке, компанија је морала да на себе узме и плаћање одштете породицама људи који су настрадали у неколико несрећа проузрокованих тим дефектима у иностранству.
У то време у Јапану су се могле чути критике да је "Тојота", у настојању да преузме што већи део светског тржишта и претекне свог до тада највећег глобалног ривала "Џенерал моторс", пребрзо повећала производњу и притом жртвовала квалитет, по којем је била позната.
Паралелно са тим, у 2011. компанија је искусила и вишемесечни прекид производње, јер је велики цунами који је у марту те године погодио североисточни Јапан из ланца снабдевања избацио важног кооперанта за којег у том моменту није постојала алтернатива. Убрзо су из строја испале и "Тојотине" фабрике на Тајланду, које су исте године оштетиле велике поплаве.
Поред тога, упоредо са ширењем светске финансијске и економске кризе крајем прошле деценије, текло је јачање јапанске валуте јена, коју су инвеститори, у условима растуће неизвесности, видели као једно од ретких безбедних уточишта за свој капитал. У 2011. и 2012. јен је у односу на евро и долар достигао највише нивое у својој историји, што је "Тојотине" производе у иностранству учинило буквално двоструко скупљим него што су били пре кризе.
Уз природне катастрофе и опозиве то је био додатни, тежак ударац, па је компанија први пут након више од пет деценија забележила губитке и објавила трогодишњи мораторијум на изградњу нових фабрика, док је генерални директор Акио Тојода, поред хвале и поштовања које већ деценијама уживају чланови његове породице на кормилу аутомобилског гиганта, од бизнисмена и новинара почео да прима и изразе жаљења и саосећања за невероватно несрећан сплет околности с којим је морао да се носи.
Тако је, продор "Тојоте" на врх, на место највећег светског произвођача аутомобила на почетку ове деценије, одмах био пропраћен деловањем снажних, може се рећи, гравитационих сила које су почеле да је вуку надоле.
Ипак, најјачи на свету
Упркос свему, компанија је успела да остане финансијски здрава, па и да очува углед, те да се брзо врати на место највећег светског произвођача возила, које је у 2011. привремено препустила "Џенерал моторсу". У 2012. "Тојота", која је основана 1937. године као породични бизнис, прешла је цифру од укупно 200 милиона произведених возила.
У 2013. и 2014. са њених производних трака сишло је по 10 милиона возила. У 2013. години продала је 9,98 милиона, а у 2014. 10,23 милиона возила.
У марту ове године, на крају фискалне 2015, "Тојота" је пријавила укупни приход од око 230 милијарди долара, при чему је оперативни профит износио око 23 милијарде долара.
У последње две године више од "Џенерал моторса" круну "Тојоте" је угрозио немачки "Фолксваген", који је успео да оствари феноменални раст и у периоду од 2004. до 2014. удвостручи број продатих возила, са пет на 10 милиона.
Са само 10.000 продатих возила мање од "Тојоте" у 2014. години, компанија са седиштем у Волфсбургу, која је прогутала низ италијанских, скандинавских и других европских произвођача, озбиљно је припретила да преузме светски трон. Међутим, у том походу сигурно ће је на неколико година зауставити скандал у вези са фалсификовањем техничких карактеристика мотора, односно количине токсичних гасова коју они испуштају у ваздух.
Зашто је "Тојота" светски број један
Након буре у протеклих неколико година, "Тојота" сад пред собом има релативно мирно море. Сигурност јој даје правовремено и велико улагање у нове еколошке технологије и аутоматизацију возила.
"Тојота" је прва у свету у продају пустила хибридно возило на комбиновани електрични и бензински погон. То је био модел "пријус", чија је прва верзија изашла на тржиште још 1997. године.
Прошле године, јапанска компанија је опет прва у свету у продају пустила први аутомобил са тзв. "горивном јединицом", који поседује електрични мотор а за гориво користи водоник.
Компанија и даље спроводи своју филозофију константног унапређивања и рационализације производног процеса кроз свакодневну акумулацију малих, свакодневних побољшања и укидање празног хода и сувишних операција.
Успешним лансирањем луксузног бренда "лексус", "Тојота" је у протеклих неколико година у великој мери и превладала имиџ произвођача који прави квалитетна, поуздана и трајна возила којима недостају лепота и гламур.
Снажан ветар у леђа даје јој и политика јапанске владе, која у договору са централном банком обара вредност јена, који се у задње три године вратио на ниске нивое од пре финансијске кризе који "Тојоти", као предузећу које много извози, изузетно погодују.
У (ближој) будућности мирна владавина?
У будућности велики ривал компанији из централног Јапана, поред "Џенерал моторса" и "Фолксвагена", могао би бити "Гугл" са својим роботским возилима. Ипак, "Тојота", поред предности у развоју еколошких возила које има у односу на традиционалне представнике аутомобилске индустрије, већ више година ради и на аутоматизацији вожње и умрежавању аутомобила са другим возилима на путу и јавним службама, па се сматра да ће бити у стању да се одупре изазову који доноси укључивање ИТ компанија попут "Гугла" у производњу возила.
Зато се чини да ће "Тојота" задржати титулу најуспешније светске компаније у ауто-индустрији, бар до краја ове деценије, а могуће и дуже.