Извор: РТС, АМСС

Шта морате да преконтролишете у возилу пре него што кренете на пут

Сезона је летњих годишњих одмора, о којима сведоче и све веће гужве на граничним прелазима. Да бисте безбедно стигли на одредиште, потребно је најпре да преконтролишете своје возило, а затим да добро испланирате пут и припремите документацију. Јовица Митић из Ауто-мото савеза Србије дао је неколико практичних савета возачима, а корисне савете можете наћи и на порталу АМСС-а.

Преконтролишите своје возило

Оставите довољно времена, минимум две недеље за проверу техничке исправности аутомобила пре путовања, јер ћете можда морати и да одвезете ауто на сервис.

Пред путовање је важно да проверите уље и филтер мотора, кочиону течност, течност за хладњак (Антифриз), течност за климу, уље серво волана, течност за ветробран, пнеуматике, светлосну сигнализацију аутомобила, клима-уређај, све филтере, акумулатор, метлице брисача.

Уље и филтер мотора – промена уља мотора

Редовно проверавајте ниво и стање уља у свом аутомобилу. Ниво уља сами утврђујете сајлом за проверу уља, на којој се налазе ознаке за минимум и максимум. Не мешајте различите врсте уља. Немојте сипати више од потребног.

Многи саветују да се уље мења на сваких 5.000 километара код старијих аутомобила, а код осталих на 10.000-12.000 км. Препоручује се свакако мењање уља на сваких годину дана, без обзира на то да ли је ауто у употреби или не. То се може проверити и у упутству произвођача аутомобила.

Филтер уља се обавезно мења код сваке промене уља. Мотор није затворен систем и у њега стално улази ваздух са свим прљавштинама и нечистоћама. Зато је филтер уља неопходан део за исправно функционисање мотора.

Кочиона течност

Произвођачи препоручују да се мења на сваке две године. Битна је сама количина течности а на резервоару постоје ознаке за минималну и максималну количину. Допуните течност по потреби. На самом поклопцу пише која је течност потребна. Никако не мешати.

Течност за хладњак (Антифриз)

Проверите ниво течности у хладњаку. Никако не проверавајте док је врућ мотор, сачекајте да се мотор охлади бар 15-20 минута. Одврните поклопац, и проверите да ли је хладњак пун. Погледајте додатну посуду и напуните је ако је ниво испод предвиђеног.

Мењајте течност за хлађење мотора на сваке две године.

Течност за климу

Количина течности за клима-уређај може направити велику разлику у перформансама самог уређаја. Није једноставно утврдити потребан ниво течности, али добар показатељ је расхладна моћ климе. Ако добро хлади, онда није потребно додавати.

Уље серво волана

Ако волан није „серво“, потребно је редовно проверавати ниво уља и допунити уколико је потребно. Уколико уље цури или дође до неког квара, обавезно га заменити. Просечно се серво уље мења на 5 до 10 година. Најбоље је погледати упутство произвођача, јер се доста разликују, у зависности од модела и марке аутомобила. Неки уопште не предвиђају замену.

Течност за ветробран

Допуните обавезно течност за чишћење ветробрана. Изостанак течности може изазвати велике проблеме, примера ради ако вас изненади пљусак, снег или суснежица. Тада можете бити у великој опасности јер не видите и угрозићете своју као и безбедност осталих учесника у саобраћају.

Пнеуматици

Притисак у пнеуматицима

Не смете заборавити да редовно проверавате притисак у понеуматицима. Уколико није према прописима, директно утиче пре свега на безбедност, а онда и на потрошњу горива. Обично се податак о прописаном притиску налази на лежају врата возача, а свакако и у упутству. Ваздух можете лако додати на бензинској пумпи или код вулканизера. Немојте стварати већи притисак од прописаног.

Резервни точак

Немојте заборавити на резервни точак. Може да Вам се деси да пукне гума а да вам је резервни точак ненапумпан, обавезно проверите и напумпајте пре пута. Такође, не заборавите дизалицу и кључ.

Провера светлосне сигнализације на аутомобилу

За безбедну вожњу неопходна је исправност свих светала: дневна светла, дуга светла, показивачи правца (мигавци), стоп светла, позициона светла, светла за маглу.

Уколико је светлосна сигнализација неисправна ризикујете своју безбедност али и саобраћајац може и да вас казни. Обавезно нека у резерви у возилу буде бар по једна резервна сијалица. Може да се деси и да у току вожње прегори сијалица, а да ни не приметите. Проверавајте редовно.

Провера клима-уређаја на аутомобилу

Увек пред путовање проверите да ли је исправан клима-уређај, филтер кабине. Поред тога што свим путницима повећава комфор у току вожње, пријатна температура у колима веома утиче на концентрацију и способности возача.

Замена свих филтера у аутомобилу пред пут

Најбоље време за замену ваздушног филтера је на свакој другој замени уља. Ваздушни филтер чисти ваздух који улази у мотор. Прљав ваздушни филтер смањује снагу мотора и повећава потрошњу горива.

Филтер за гориво има сличан интервал измене као и ваздушни филтер. Иако је препоручено од 30.000 до 60.000 км, у нашим условима је добро држати се доње временске границе.

Провера акумулатора

Просечни радни век акумулатора данас је четири године. Обично постоји ознака на самом уређају – датум када је постављен.

Стање акумулатора мери волтметар или унимер. Уколико се утврди да је акумулатор недовољно напуњен, потребно га је допунити или купити нови.

Провера метлица брисача

Уколико су метлице истрошене, лако их је заменити, и није велики издатак. Обично трају шест месеци до годину дана.

Законски обавезна опрема: Прва помоћ, сигурносни прслук, троугао, кључ за скидање точкова, резервне сијалице, сајла или уже за вучу, резервни точак.

Обавезан алат у аутомобилу: Резервни кључ од аутомобила, виљушкасте или окасте кључеве са ознакама 10, 12, 13, 15, 17 и 19 или мултифункционални кључ са инбусима, шрафцигер, мотоцангле, каблови за паљење, изолир трака, лепљива трака, осигурачи, скалпел, WD-40 спреј, шрафови и матице, гедора, чекић, батеријска лампа.

Направити план пута

Потребно је направити добар одабир трасе којом ћете се кретати, и време када ћете путовати, када ћете правити паузе.

Проверити документацију

Поред пасоша, возачке и саобраћајне дозволе, треба обратити пажњу на регистарску налепницу, јер често се дешава да она истакне, а да возачи нису приметили.

Потребне су и зелене карте у неким земљама окружења, као што су Северна Македонија, Турска, Албанија.

Потребна је и међународна возачка дозвола у земљама западне Европе, као и дозвола за управљање туђим возилом у иностранству.

Списак важних телефона

Требало би благовремено припремити важне телефоне који могу затребати у земљама кроз које се пролази – саобраћајна полиција, шлеп-служба, помоћ на путу, уколико остану у квару, а нису чланови Ауто-мото савеза.

Потребно је да прибаве и телефон зелене карте осигурања земље у коју путују и кроз коју пролазе, како би могли да брже уђу у процес рефундације трошкова, ако имају штету на свом возилу.

Како расхладити возило

Јовица Митић саветује да се на шофершајбне ставе сунцобрани и на тај начин да се заштити део око волана који је у ствари најтоплији.

Након проветравања возила, пустити климу и пазити да не буде разлика у температури већа од неких шест степени.

Искористити дугодневицу

Јовица Митић препоручује да се практично искористи дугодневица и путује када су температуре пријатније, а самим тим и безбедније.

"Услови су добри, видљивост је добра, велики број аутомобила има клима-уређаје, тако да возачи и не осећају ту врелину у воздуху“, рекао је Митић.

Међутим, то се потпуно мења када из неког разлога останемо са возилом у квару на ауто-путу, где нема хладовине, где се не можемо сакрити од сунца, где је 40 степени

“Из тог разлога саветујем возачима да увек користе те чешће и дуже паузе у најтоплијем делу дана, ако морају да путују, како би сигурније и безбедније наставили тамо куда су већ кренули и до свог одредишта“, рекао је Митић.

Читај ми!