Извор: DW (Дојче веле)

Стотине милиона евра за Евро - уносан бизнис "Адидаса" и "Најка" у Немачкој

Спортски произвођачи попут "Адидаса“ издвајају стотине милиона евра за спонзорске уговоре на дресовима. Да ли се та реклама исплати? И да ли је маркетиншка акција портала Check24 нашкодила том послу?

Фудбал је огромна машина за прављење новца. И тај бизнис почиње већ са дресовима. Неке фирме инвестирају веома много новца како би се рекламирале преко фудбала. Циљ им је притом да своју марку учине познатијом, да побољшају имиџ и привуку нове муштерије.

Велики произвођачи спортске опреме попут "Адидаса“ или "Најкија" плаћају стотине милиона евра за право да баш они опремају играче дресовима. Заузврат се на дресовима види њихов логотип, а они се они надају да ће уз помоћ фудбала успети да продају и друге спортске артикле из свог асортимана.

Адидас и Најк

Рекламе на дресовима су за саме клубове уносан извор прихода.

"Дресови су на гласу као главни, најважнији артикл који фанови купују и зато они играју тако важну улогу у трговини производима с грбом клубова и националних репрезентација“, каже Петер Ролман, консултант у области спортског маркетинга. Он за Дојче веле додаје да ниједна друга репрезентација на свету нема тако добре (високо дотиране) спонзорске уговоре за дресове као немачка селекција.

"Адидас" је више од 70 година опрема Немачки фудбалски савез (ДФБ), али ће, с обзиром на то да је "Најк" спреман да још дубље завуче руку у џеп, та америчка компанија од 2027. преузети улогу "Адидаса" у опремању немачке репрезентације. Нејасно је колико ће "Најк" за то да плати. Све стране укључене у тај посао обавезале су се на ћутање – тако барем стоји на веб-страници ДФБ-а. Директор Немачког фудбалског савеза, Андрас Ретиг, каже само да се та понуда није могла одбити.

У извештајима медија, на пример у чланцима пословног дневника Ханделсблат, стоји да је "Адидас" у последње време ДФБ-у плаћао око 50 милиона евра годишње. "Најк" је, како се тврди, спреман убудуће да плаћа двоструко већу суму.

Колико зарађују клубови?

А још више новца се плаћа клубовима, каже Ролман. "Адидас" је наводно продужио уговор с Манчестер јунајтедом за још десет година и Енглезима по сезони плаћа око 120 милиона евра. Мадридском Реалу "Адидас" наводно плаћа чак 150 милиона евра годишње. Разлог већих сума у односу на репрезентацију јесте чињеница да клубови играју најмање четири пута више утакмица од националних тимова.

Једноставно: њихови дресове се чешће могу видети на терену.

Ролман је уверен:

"Ниједан произвођач спортске опреме не заради те суме продајом.“

Ради се добрим делом о "полирању имиџа“, каже. Уједно подсећа да, поготово код националних репрезентација, увек постоји и опасност да екипа испадне са турнира већ у раној фази.

"Више него икада је упитно да ли се спонзорство фирмама уопште исплати“, указује професор Маркус Фет са универзитета у Хохенхајму: „Муштерије готово уопште не доносе одлуку о куповини на основу тога. Само око 12 одсто испитаних се циљано, приликом доношена одлуке о куповини производа или услуге, окрећу оним маркама које спонзоришу Европско првенство.“

Партнерства с великим фудбалским савезима нису испунила очекивања произвођача од пре 15 година, рекао је шеф "Адидаса" за издање Франкфуртер алгемајне цајтунг од 9. јуна 2024.

"Произвођачи сви одреда с тим уговорима гомилају губитке и то је тако, ако на све то гледамо из комерцијалног угла. Тада се мислило да ће број продатих дресова експлодирати. Али није“, закључио је Гулден.

"А то је и логично. Узмимо на пример Немачку. Замислимо да Немци освоје титулу на првенству Европе. Да ли ће онда цео свет да купује дресове Немачке? Неће. То раде пре свега Немци.“

Успех портала Check24

Портал за поређење цена производа и услуга Check24 није међу главним спонзорима Европског првенства у фудбалу. Али, Check24 је успео да "освоји“ део фудбалског колача – а да притом Немачком фудбалском савезу није платио ни цент. Идеја је била једноставна: Check24 је почео људима да бесплатно поклања дресове. На тим дресовима додуше није било званичног грба ДФБ-а, али људима је то било свеједно. На дресу се види немачки орао, логотип произвођача (Пума) и – великим словима на предњој страни дреса, у висини груди, лого Check24.

Дрес у заинтересовани "платили“ добровољним пристанком да дају своје податке: адресу, број телефона и имејл. Након што су уписали своје податке, добили су бесплатан дрес у жељеној величини. А након што је на тај начин "наручено“ пет милиона дресова, Check24 је прекинуо акцију.

Оснивач платформе Хенрих Блазе за магазин Фајненс форвард рекао је да се ради о највећој маркетиншкој акцији у историји компаније.

А колико је та акција коштала? Професор Саша Рајтел са Слободног универзитета у Берлину каже да то може дамо да се процењује. Он полази од тога да је производња и слање по комаду коштало најмање десет евра.

"Код пет милијуна дресова ради се дакле минимално о 50 милиона еура, и то само за производњу дресова и логистику.“

Осим тога, Check24 паралелно је водио и рекламну кампању, између осталог и преко разних ТВ канала. То је све заједно можда коштало и 100 милиона евра, закључује професор маркетинга.

Медијско интересовање

Check24 је заузврат постао тема о којој су сви причали. Фирма је била видљива и у медијима, а и на многим Немцима, дакле на улици. Апликација Check24 недељама је била најпопуларнија, мерено по у броју инсталирања на паметне телефоне. Check24 је тако добио и веома много личних података немачких грађана, а те податке фирма може директно да користи, приликом у обраћању потенцијалним муштеријама. Ти подаци се, осим тога, могу добро и продати другим компанијама, подсећа Ролман.

Check24 својим муштеријама нуди поређење цена осигурања, финансијских услуга, енергије, телекомуникација, путовања, шопинга и других услуга. За кориснике је понуда бесплатна, а компанија се финансира од провизија на "послове“ који се склопе преко те платформе.

Велика опасност за Check24 може да наступи ако не буде нових акција, сматра професор маркетинга Рајтел.

"Ако не буде неких смислених нових акција како би се задржале постојеће муштерије, онда постоји велика опасност да је добар део тог новца заправо бачен кроз прозор. Људи све то брзо забораве и онда нема ништа од стварања веза са муштеријама.“

Адидас се добро продаје

Судећи по резултатима једне анкете универзитета Хохенхајм, свака пета Немица и сваки пети Немац намеравао је да купи дрес немачке репрезентације. Није познато да ли је "Адидас" због акције Check24 продао мање својих дресова или не.

До сада су најбоље пролазили бели дресови. Сада је изгледа другачије: „Ружичасти дрес је дрес за гостовања који се најбоље продаје у историји свих ДФБ-ових дресова“, потврдио је портпарол "Адидаса" Оливер Бриген за ЗДФ. Дресови су једно време били распродати, што упућује на закључак да је потражња за њима била већа него што је "Адидас" очекивао.

Читај ми!