недеља, 11. апр 2021, 21:30
Век хармонике
Чућете два Концерта за хармонику – из пера британске ауторке Сели Бимиш и аустријског композитора Хајнца Карла Грубера
Виолисткиња и композиторка Сели Бимиш рођена је 1956. године, а након студија у Шкотској, усаврашвање је наставила у Немачкој. Каријеру је започела пре свега као извођач, да би се потом окренула компоновању, за које је била награђена престижним националним признањима. Као резиденцијални композитор Шкотског камерног оркестра и Шведског камерног оркестра написала је бројна остварења за камерне ансамбле. Концерт за хармонику под називом Певање, ауторка је написала 2006. године за шкотског акордеонисту Џејмса Краба, као поруџбину Музичког фестивала у Челтнаму и Симфонијског оркестра из Мелбурна. Инспирацију је пронашла у пејзажу и историји ове земље у коју се преселила из Лондона, а читав концерт одише њеним интересовањем за џез и шкотску, односно гаелску традиционалну музику. Сели Бимиш је истакла да је поред тога била надахута и изражајним интерпретацијама Џејмса Краба, који је овај концерт премијерно извео уз Хале оркестар из Манчестера под управом Мартина Брабинса, 2006. године. У вечерашњој емисији Концерт за хармонику чућете у тумачењу овог хармоникаша и чланова Националног омладинског оркестра Шкотске и Шкотског краљевског оркестра, којима диригује Мартин Брабинс.
Ставови су: Анданте – Алегро – Анданте; Ленто; Варијације од броја 1 до броја 6 и Варијација број 7 – Финале – Алегро.
У наставку емсиије следи Концерт за трубу, хармонику и бенџо Хајнца Карла Грубера, под називом Импровизација. Настанак ове композиције написане 2007. године, био је инспирисан Пикасовом сликом Три музичара, а аутор је у њој користио широку палету композиционих техника, тако да се могу чути наговештаји тонске, атоналне и серијалне музике, као и џез и кабаретске музике, по чему је Грубер препознатљив.
Солисти су Хокан Харденбергер – труба, Клаудија Будер – хармоника и Матс Бергстрем – бенџо, а Шведским камерним оркестром диригује Хајнц Карл Грубер.
Уредница емисије Марија Вуковић
Коментари