недеља, 22.08.2021, 12:55 -> 13:39
Тојота не одустаје од водоника и мотора са унутрашњим сагоревањем
Јапански аутомобилски див „Тојота“ наставиће да улаже у развој више различитих погонских технологија, упркос све очигледнијем тренду доминације електричних возила, за које се очекује да у блиској будућности у економски развијеним земљама потисну из употребе моторе на фосилна горива.
Ауто-гигант „Тојота“ наставиће да усавршава возила на водонични погон упркос томе што су, чини се, електрични мотори већ однели превагу у борби за доминанту еколошку технологију сутрашњице у индустрији возила.
То је јапанским медијима јасно саопштио генерални директор највећег произвођача аутомобила на свету Акио Тојода на конференцији за штампу одржаној након петочасовне трке у градићу Хита у префектури Оита, у којој је спортска варијанта „Тојотиног“ модела „корола“ са експерименталним водоничним мотором, успешно провезла целу трасу, равноправно се такмичећи са возилима са класичном погонском јединицом – бензинским мотором на унутрашње сагоревање.
Интересантно је да је тим тркачким возилом управљао сам 65-годишњи Тојода, који је не само руководилац компаније која производи око десет милиона четвороточкаша годишње, већ и рели возач и медијски промотер аутомобила.
Свестрана „Тојота“
Поред хибридних аутомобила који се алтернативно ослањају на електричну струју, односно, енергију добијену сагоревањем бензина, „Тојота“ развија и возила са искључиво електричним погоном, затим са горивном ћелијом (реч је о комбинованом погону у којем се хемијска енергија добијена сагоревањем компресованог водоника претвара у струју), као и аутомобиле са чисто водоничним мотором (мотором с унутрашњим сагоревањем у којем је гориво уместо бензина водоник, као што је случај код поменуте експерименталне „короле“).
Наравно, „Тојота“ делом још производи и аутомобиле који као гориво користе искључиво деривате нафте, тако да у овом тренутку, практично, ради на пет стаза (сâм бензин, бензин плус струја, сама струја, водоник и струја, сâм водоник).
Развој и производња више различитих технологија су екстремно скупи и технички и логистички сложени. Зато је чињеница да „Тојота“ и даље не одустаје од возила с горивном јединицом и с чисто водоничним мотором упркос експлозивном ширењу аутомобила са искључиво електричним погоном сведочанство и њене економске моћи и акумулираног стручног знања, а не само визије руководства.
Поређења ради, сматра се да је до 2020. године у свету продато близу седам милиона електричних аутомобила, наспрам свега нешто више од седам хиљада возила с погоном на водоник.
На конференцији за штампу после трке издржљивости у префектури Оита, Акио Тојода, праунук оснивача „Тојотиног“ пословног царства, позвао је јапанску владу да (финансијски и регулативно) подржи развој аутомобила у више праваца, јер, како је нагласио, још увек није извесно која ће од неколико нових технологија у оптицају бити оптимална, и економском и у еколошком смислу.
„Тојота корола“ с водоничним мотором прво је возило те врсте на свету које се укључило у такмичење с аутомобилима на класични погон. То је по први пут учинила у мају ове године, када је на стази „Фуџи спидвеј“ у префектури Шизуока успешно извезла 24-часовну трку од 358 кругова.
Мотор са унутрашњима сагоревањем још није за бацање
Предности водоничног мотора који покреће „Тојотину“ експерименталну „королу“ су то што је, будући да у животну средину испушта само водену пару, потпуно еколошки чист, и што је по структури врло сличан класичном мотору с унутрашњим сагоревањем на фосилна горива, што, уз мање модификације, омогућава коришћење постојеће инфраструктуре за производњу и одржавање.
Проблем је како доћи до довољних количина водоника а да се не оптерети животна средина, односно, како избећи еколошку замку каква се може видети код електричних мотора који, сами по себи не загађују околину, али индиректно, коришћењем струја која је произведена у термоелектранама с високом емисијом штетних гасова или кроз рударство потребно за обезбеђивање литијума и кобалта за акумулаторе и батерије осетно нарушавају природну средину.
С тим у вези, Тојода је новинарима недвосмислено пренео размишљање своје компаније: „Много људи наглашава да треба да одустанемо од мотора са унутрашњим сагоревањем, али што се тиче елиминације емисије угљен-диоксида, прави непријатељ није мотор са унутрашњим сагоревањем, већ угљеник.“
Када је Јапан у питању, врх „Тојоте“ много очекује од геотермалне енергије, јер та острвска земља има пуно природних извора вреле воде и паре, из којих се електролизом може добити водоник.
Возачи који су се опробали на машини чије је погонско гориво водоник, кажу да мотор одлично реагује на повећање убрзања и брзо даје жељени потисак, као и да продукује грмљавину налик оној на какву смо навикли од бензинских мотора, због чега су привлачнији за љубитеље аутомобила и брзе вожње од електричних возила.
Што се трка тиче, мана аутомобила с чисто водоничним погоном је то што захтевају доста простора за смештање тога гаса, а пошто је резервоар, наравно, ограничене величине, то у пракси, бар у овом тренутку, значи више заустављања ради пуњења него код бензинаца.