Извор: РТС

Зашто су Рембрант и Хогстратен непревазиђени сликари, али и мајстори илузије

У бечком Уметничко-историјском музеју отворена је спектакуларна изложба посвећена Рембранту и Хогстратену, двојици уметника холандског Златног доба. Изложба их представља као барокне претече оп-арта, оптичке уметности.

Ова изложба је вишеструки подухват. Логистички, јер је кућа на својих шест Рембранта и два Хогстратена добила још педесет кључних дела из Амстeрдама, Хага, Париза, Лондона, Мадрида или Њујорка.

Статусно, јер се Рембрантова платна нерадо позајмљују. Теоријско-технички, јер узима фокус на tromp-lei  ефекате у њиховом опусу, на илузију и превару. Године 1642. је Рембрант у Амстердамску радионицу узео за ученика двадесет година млађег Хогстратена. Рад у тој приватној академији ученик је описао у трактату Inleiding in de Schilderkonst – Увод у сликарство.

„Та књига је драгоцени докуменат. Из ње се сазнаје да у Рембрантовом раду није било ничег случајног, описују се експерименти са светлом и бојом за варање чула. Обојица су били уметници-истраживачи. Ако неко мисли да је видео довољно Рембранта, одговорићу да га још никада није видео на овај начин, као оптичког мађионичара. Рембрант није мајстор искључиво тамних тонова. И његова најдубља браон, натопљена је бојама", рекла је Сабине Хсаг, директорка Музеја.

Преко Каравађа и Рубенса, Рембрант је пример за италијанске утицаје. Хогстратен, који је за разлику од њега заиста путовао, живео у Риму, Бечу и Лондону, остао је локално холандски.

Звезде изложбе су Рембрантови аутопортрети, Саскијини портрети у костимима, жене које су пре три и по века стајале на прозору или се нагињале из кревета.

Али, ко једном уђе у магију Хогстратена из Дордрехта, тешко ће се одвојити од Brivenbord-a, плоча на које се каче објекти за уживање и дуго сећање.

„На почетку каријере је Хогстратен стилски стајао близу учитељу, али је брзо кренуо другим путем. Илузионизам је Хогстратен савладао од Рембранта, који је био мајстор за оптичке преваре у просторима мале дубине. На овој изложби се прецизно прати emulatio – емулацио, процес у коме ученик креативно копира и надилази учитеља. То је у исто време такмичење, поштовање и опроштај од мајстора", изјавила је Сабине Пенот, кустос за холандску и фламанску уметност.

На једној од најсензуалнијих слика северног барока, која је на позајмици од Лувра, Хогстратен показује само празни ентеријер, али ту су папучице, знак да је власница у некој од соба, ту су кључеви, знак да је скинут појас невиности. Слика на зиду је цитат Герарда тер Борха са сценом из бордела.