Између трицикла и хибрида 125 година

Од првог серијски произведеног аутомобила -модела трицикла „дајмлера“ - до модерних еколошких возила на струју прошло је 125 година. Облик и технологија су се мењали, али је сврха остала иста - да олакша живот човеку. Историју аутомобила код нас обележио легендарни „фића“.

Пре тачно 125 година немачки инжењери Готлиб Дајмлер и Карл Бенц произвели су први серијски аутомобил на свету. Био је то изум који је променио животе и убрзао развој технологија. За воланом се прва нашла жена, а два модела су оставила највише трага - легендарни „форд те", и, нама још познатија, „фолксваген буба".

Иако нема тачних података, сматра се да је од првог модела трицикла „дајмлера" произведеног 1886. године, на свету направљено и коришћено неколико милијарди аутомобила.

Када је лиценца на мотор познатог инжењера Николауса Отоа истекла, то су искористили Бенц и Дајмлер и направили први трицикл са двотактним мотором, који је урађен у, за то време, невероватној серији од 30 примерака. Прва вожња аутомобилом ипак је припала једној дами.

„Деси се да се те 1886. године негде у јесен разболи један од двојице синова Карла Бенца и Берта стави на возило дете, крене код лекара удаљеног двадесетак километара и направи прву вожњу", објаснио је Браца Петковић из Музеја аутомобила у Београду.

Петковић је нагласио да полиција није могла да заустави Берту Бенц, јер је била дама и возила болесно дете, тако да је то била прва вожња аутомобилом са врло важним разлогом.

За 125 година аутомобил је од луксуза и хира богатих који су њиме у 19. веку плашили кочије и коње по европским градовима постао софистицирани производ са којим власник комуницира преко рачунара. Ове године његова егзистениција је, бар када је о погону реч, угрожена новим моделима на еколошки и јефтинији погон - струју.

„Тако развој иде даље и данас су веома популарни хибриди који још нису та потпуно нова генерација у којој мотори са унутрашњим сагоревањем не постоје, него само један прелазни корак ка нечему што ће једног дана да буде масовно, а то је електропогон или нешто слично томе", рекао је професор Машинског факутета на одсеку мотори и возила Чеда Дубока.

Аутомобили који су обележили историју су свакако „форд те" и „фолксваген буба". Оба произведена у 15 милона примерака и оба направљена да служе човеку. Они су били носиоци моторизације епохе, кажу упућени. Код нас, први аутомобил је стигао 17 година после „дајмлера", али је највећи траг оставио „фића".

„Има на пример фотографија где 'фића' служи за свадбу, где је окићен, затим за одморе, за кампере. Оно што је за Америку био модел 'те' то је фића био за нас", закључио је Петковић.

„Мерцедес" планира да обележи 125 година аутомобила и на Сајму аутомобила у Београду у марту, када ће закупити целу халу и у њој изложити технолошки најнапредније производе, аутомобиле на електрични погон и хибридна возила.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 27. септембар 2024.
29° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи