среда, 05.10.2011, 07:30 -> 12:35
Porez na poskupljenje
Država najavljuje nove mere kako bi zaustavila stalni rast marži i cena goriva. Kao jedna od mogućnosti nezvanično se pominje uvođenje neke vrste poreza na ekstraprofit.
U poslednjih tridesetak dana, auto-gas je skuplji za pet do sedam dinara, a ostali derivati oko dva-tri dinara. Naftaši se žale na sve veće izdatke, što se odražava i na cene.
Iz Vlade konačno upozoravaju da su nezadovoljni cenovnom politikom i da se ne vide efekti otvaranja naftnog tržišta. Najavljuju da će ubuduće reagovati na poskupljenja, a kao jedna od mogućnosti nezvanično se pominje uvođenje neke vrste poreza na ekstraprofit.
Donošenjem novog pravilnika o tečnim gorivima, Vlada je prošlog meseca potpuno liberalizovala naftno tržište. To znači da se i dva domaća derivata, dizel D2 i benzin od 95 oktana, koje proizvodi NIS, sada mogu uvoziti. Međutim, cene ne miruju.
"Tačno je da se u datim okolnostima ostvaruju i ekstraprofiti i da država u takvim situacijama ima pravo da preduzme određene aktivnosti prema onima koji se ponašaju kao ekstraprofiteri", navodi savetnik premijera za energetiku Petar Škundrić.
Naftaši obrazlažu da pored visokih akciza i kursnih razlika na cenu goriva utiču i sve skuplje državne i lokalne takse, a posebno nedostatak skladišta i transportni troškovi.
"Ozbiljne razmere poprima i problem sa vodostajem Dunava, gde na petsto i nekom kilometru ima objekata koji ne mogu da prođu, a među njima već dve nedelje su i barže sa derivatima nafte", kaže Aleksandar Mileusnić iz kompanije "Petrobart Avia".
U Udruženju benzinskih stanica Srbije kažu da nemaju dovoljno smeštajnih kapaciteta da bi kupili derivate kada su jeftiniji i čuvali za neki naredni period.
"Mi nabavljamo 'ad hok' robu dok ne napravimo veća skladišta da poslujemo normalno", rekao je Borisav Tatić iz Udruženja benzinskih stanica.
Veća kontrola i uvoza i kvaliteta goriva
I država i naftaši traže veću kontrolu i uvoza i kvaliteta goriva. Ima, kažu, na pumpama na kojima umesto dizela toče lož-ulje.
Stručnjaci upozravaju da Srbija mora što pre urediti naftno tržište u skladu sa zahtevima Evropske unije.
"Uslovi za stvaranje takvog tržišta su da mora biti dovoljan broj dobavljača, mora biti efikasna kontrola tržišta i isto tako javnost mora biti kritična", rekao je Đani Brečević, direktor slovenačkog Instituta za energetiku i ekologiju.
Dva kriterijma su zadovoljena – na srpskom tržištu je veliki broj i stranih i domaćih naftaša i oni su pod lupom javnosti i zbog cena i zbog nekvalitetnog goriva.
Treći segment, kontrola, koja je uslov za pravu konkurenciju, nije po evropskim standardima. U zemljama Unije kontrolom su obuhvaćene sve pumpe, kod nas za to još nema uslova.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 6
Пошаљи коментар